الرئيسية / قصص / من اغرب القصص في دولة عربية

من اغرب القصص في دولة عربية

اول مااتجوزت ربنا مأكرمنيش بالخلفه علي طول اتأخرت شويه لا كتير حوالى ١٣ سنه انا طلبت من زوجي يتزوج عليا وانا موافقه عدي هوه رفض الموضوع ده احنا كنا واخدين بعض عن حب هوه مش راضي يكسر بخاطري احنا كنا مبسوطين واغنيا انا وزوجي فكان عندي

شغاله في البيت بتسعدني في شغل البيت البيت كان كبير عليا طلبت من زوجي اننا نبيعه ونشتري فيلا صغيره علي قدنا هوه رفض يقولي البيت ده بتاع اولادنا ان شاء الله كان عشمه كبير في

ربنا وفعلا ربنا مكسفهوش وربنا رزقنا بمولود بعد طول انتظار١٣سنه وبعدها بسنتين بالظبط ربنا رزقنا بطفله زي القمر بقي عندي محمد وسلمي احنا كنا سعداء جدا بعد ربنا مامن علينه بفضله وكرمنا ب محمد وسلمي في يوم من الأيام محمد كان عنده ٤سنين اخدته معايا للمول نشتري شويه حجات للبيت وانا بحاسب الكاشير وخلصت الحساب

محمد اختفي مره وحده راح فين مين اخده مش عارفه انا قعدت اصوت واصرخ ابني ابني يا محمد الآمن بتاع المول اخدني نراجع الكاميرات وفعلا الكاميرات جابت ابني وهوه بيتاخد من قصادي وانا ملبوخه في الحساب كانت وحده هيا الي خطفته بس ملامحها مش باينه خالص لابسه نضاره سوده كبيره وكله نص وشها العجيب أن ابني كان ماشي معاها بكل

اريحيه لا وكمان بيلعب ويتنطط كمان هوه كان مستحيل يروح لحد ميعرفوش وكان لو حد حب يلعب معاه او يشيله وهوه ميعرفهوش كان بيقعد يعيط لحد ما الغريب ده يسيبه خالص ويجري عليا انا او باباه الكاميرات الخارجيه جابت الست دي وهيا بتركب عربيه فخمه جدا ونمر العربيه كانت متشاله العربيه كانت من غير نمر زي متكون طلعه من معرض سيارات

سالنا حارس الأمن الي موجود علي جراش السيارات قال فعلا في ولد صغير ووحده ست ركبوا العربيه والقزاز بتاع السياره كان متفيم اسود ومعرفش ياخد باله من السائق والست مدققش في وشها فضلنا نبحث وندور علي اي حاجه توصلنا للخطفين ابني مفيش حاجه لقينها توصلنا ليهم كن منتظرين اي اتصال بفارغ الصبر يطلب فديه او اي حاجه مفيش اي اتصال حصل والشرطة مش قادره توصل لاي

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
حاجه ابني الي انتظرته بفارغ الصبر ١٣سنه لحد ما ربنا رزقني بيه اتسرق من قدام عيني وانا مش حسه انا من كتر الحزن علي ابني جالي اكتئاب فكرت في الانتحار أكثر من مره وبعدين ربنا يرجعني لي عقلي في آخر لحظه وبعد ٤ سنين ربنا يرزقني كمان ب ولد انا كنت طايره من الفرحه بس قلبي لسه منساش ابني محمد اول فرحتي انا سميت المولود الجديد محمود بقي عندي سلمي ومحمود ومحمد

.

اول فرحتي مخطوف كل يوم ادعي ربنا في قيام اليل انه يرجعهولي الي صعبان عليا اكتر ابوه ساكت وكاتم في قلبه والحزن هيموته بس مبيتكلمش و فيوم السبوع بتاع محمود كده ابني محمد الي اتخطف عنده ٨سنين يوم السبوع العائله كلها معزومه عندنا في البيت حصل اتصال علي زوجي واحد بيكلمه وبيقله لو عايز ابنك الي اتخطف لازم

العائله كلها معزومه عندنا في البيت في سبوع محمود ابني زوجي اجاله اتصال هاتفي بيقول لو عايز محمد ابنك المخطوف منك من اربع سنين يرجعلك هتدفع فيديه مليون جنيه جوزي قال له وايه يأكدلي ان ابني معاك مش بتعمل حورات وتكون عارف الحكايه وتعمل عليا مصلحه رد عليه وقال له بليل

واكدلك وتسلم وتستلم ابنك وقفل الاتصال


السبوع بتاع ابني بدل مكان فرحه وهيصه قالب زعل وحزن وحيره قلق التلفون رن تاني الساعه ١٠مساء وقال المتصل نزل كل الي عندك في البيت ايه الي مقعدهم لحد دلوقتي وقفل الاتصال زوجي قال للموجدين معلش يا جماعه انا بعتزر منكم كلكم لازم تمشوا من البيت حال ده رغبة الخاطف ولازم انفذ طلبه فعلا كل الي في الفيلا مشي مفضلش غير انا وزوجي والشغاله الخاطف اتصل تاني وقال كده تمام مش

فاضل غيرك انت والشغاله ومراتك والاولاد تمام تمام زوجي جري علي الشبابيك بتاعت البيت يدور يمكن يشوف حد بس مش لاقي حد خالص بس الخاطف اكيد موجود في حته جنب البيت عشان عارف الي دخل والي طلع ولي موجود المجرم الي خاطف ابني بعد صور علي الواتس لابني بس مبعتش الصور وهوه كبير بعت صور وهو صغير

بس زوجي طلب منه الصور وهوه كبير الخاطف رفض يبعتها المجرم طلب من زوجي مبلغ مليون جنيه ويحطهم في شنطه وحده ويطلع علي كوبري قصر النيل ويقف في نص الكوبري ويرمي الفلوس في النيل وبعد كده في عربيه هتنزل الولد ولابس

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
بنطلون ابيض وتشيرت اسود ولازم دلوقتي حالا وانا عارف ان المبلغ موجود معاك في البيت دلوقتي زوجي استعجب ازاي عارف كل المعلومات دي ومنين عارف ان المبلغ ده موجود في البيت فعلا زوجي اتصل علي الشرطه وبلغهم بالي حدث بينه وبين الخاطف الشرطه قالت مطحتش فلوس حقيقيه في الشنطه

عشان يمكن يطلع كذاب وعارف قصه خطف ابنك وبيبتزك عشان ياخد منك اي فلوس وخلاص او ممكن يكون حد من المحيطين بيك هوه الي يكون خاطف ابنك بس الي حير الشرطه ليه بعد اربع سنين جاي يتصل دلوقتي وفعلا زوجي حط ورق مكان الفلوس وراح المكان الي هما متفقين عليه ورما الفلوس في المياه الشرطه كانت لبسه لبس مدني وبتراقب الكوبري وشرطه المسطحات

.

المائية هيا كمان بتراقب المياه وبعد شويه ما زوجي رما الشنطه في المياه النيل والمجرم تاكد ان محدش بيراقبه ايجا بمركب سريع واخد الشنطه الشرطه حصرته وتم القبض عليه يطلع مين بقي المجرم طلع خالد ابن الشغاله بس بعد التحقيق معاه طلع مش هوه الخاطف ابني عرف القصه من مامته وبحكم هيا شغاله في البيت وعرفه عننا كل حاجه فا حب ينصب علي زوجي والصور الي بعتها لابني كانت علي

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
تلفون مامته وسرقها من تلفونها وحب يعمل بيها حوار ربنا ينتقم منه رجع لينا الأمل وعلقنا علي الفاضي احتراما لولدته الي كانت بتخدمنا اكتر من ٢٠سنه اتنزلنا عن المحضر وبعلاقات زوجي خالد الشرطه مشته بس زوجي اقسم ان ام خالد الشغاله معدش ليها اكل عيش في البيت عندنا تاني تمر الأيام والسنين وسلمي بنتي يتقدم ليها عريس من عائله محترمه جدا ومن الطبقه المرموقه في البلد…تابع

وتمر الأيام والسنوات وسلمي تبقا عروسه ويتقدم لها شاب من عائله محترمه ومرموقه في المجتمع وعلي الاقل هيعيشها في نفس المستوي الي هيا عايشه فيه انا كنت مرحبه بالخطوبه وسلمي كانت بتحب الشاب ده جدا بس المشكله في والد سلمي مكنش مرحب خالص بالشاب ده

العريس ايجا مع ولدته في زياره مرتين عندنا في البيت بس كان زوجي كل مايقعد معاه مش مرتاح له نفسيا وكان رافض الجوازه دي خالص وبعد زن وإلحااح سلمي وخصوصا انها بتحب الوالد هوه زميلها في الكليه ابو سلمي قرر أنه ميكسرش بخطرها خصوصا انها متمسكه بالولد

وتمت الخطوبه بالفعل خطيب بنتي شاب محترم جدا خجول وعزيز النفس عنده حياء شديد والد سلمي مش قادر يتقبله عريس زوج لها رغم اني طايره بالولد وفرحانه بيه والد سلمي بدء يقلق من موضوع الخطوبه ده لانه مش مرتاح نفسيا للولد وبدء يعامل الولد مش كويس ويكلمه بقرف الولد حس بحاجه مش طبيعيه من نحيت زوجي حس ان المعامله اتغيرت فقال يمكن عشان انا داخل طالع من البيت يمكن ده الي مزعله انا هجيب اهلي ونحدد معاد كتب

الكتاب وفعلا ايجه هو واهله وحددنا معاد كتب الكتاب يوم الخميس واليله الدخله بعدها بشهر قبل كتب الكتاب بساعات زوجي قلقان ومش عارف ينام ورايح جاي طول اليل في البيت ويقول انا مش مرتاح للجوازه دي انا مش موافق وراح صحا سلمي من النوم وقلها اعملي حسابك انا مش مرتاح للجوازه دي سلمي قعدت تعيط عشان بتحب الولد المهم

اقنعنا والد سلمي بالعافيه انه يوافق ايجا معاد كتب الكتاب وتكتب سلمي بقت متجوزه رسمي والد سلمي كل ما يدخل البيت يلاقي سلمي قاعده في الغرفه هيا و خالد عريسها يتنرفز ويتجنن انا اقعد اعقل فيه وسكت فيه وهوه مصمم انه طول ما هوه لسه مدخلش عليها رسمي ميقعدش معاها اقوله خلاص بقي هيا مراته رسمي دلوقتي

ولو عايز يخدها ويمشي هيخدها ويمشي مالك كده في ايه انت مش عجبني انت بتغير علي سلمي ولا ايه اتنرفز عليا وقال بغير ايه دي سنة الحياه وانا عارف بس الولد ده مش نزلي من زور خالص وقام داخل الغرفه عليهم لقا خالد واخد سلمي في حضنه

.

وبيتكلموا ابو سلمي اتعصب عليه وقاله ولااا انت بتعمل ايه يلااا قال له خالد قاعد مع مراتي يا عمي زوجي قال مراتك دي لما تدخل عليها رسمي وكمان في بيتك انما هنا تقعد بحترامك فاضل علي فرحكوا اسبوع لما تروحوا بيتكم اعملوا الي انتوا عيزينه انا غلطان اني مخلتش كتب الكتاب يكون ليله الدخله كلمه من هنا وكلمه من هناك خالد زعل

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
ومشي ومدخلش البيت إلا وهوه جاي ياخد عروسته عشان الفرح وكان عامل السهره في فندق كبير وبعد كده هيطلعوا علي الغردقه يقضوا شهر العسل هناك وحصل الفرح فعلا وكان يوم جميل جدا وانا بقي خارجه من قاعة الفندق اشوف مين بقي وحده مشفتهاش يجي من ١٨سنه….

زمان وشتغلت عندهم بعد ما مشتوني من عندكم بس بطلت شغل دلوقتي كبرت في السن والنظر ضعف معدش علي القد راحت علينا خلاص كبرنا بس هما ناس كويسين مسبونيش وببعتولي راتب شهري اصرف من بعد ما اعتزلت الشغل وكمان ابني دخل السجن يلا ربنا يهديه مقولتيش ليا بقي انتي معزومه من اهل العروسه

ضحكت بصوت عالي يا خرابي انتي معرفتهاش ولا ايه دي سلمي بنتي هيا اتصدمت وقالت سلمي بنتك ازاي مستحيل الكلام ده انا اتفجئت من كلامها مالك في ايه اتعدلي ونتي بتتكلمي ايوا سلمي بنتي قالت يا نهار اسود يا نهار اسود أعوذ بالله أعوذ بالله كلوا إلا ده انا لسه حاجه بيت ربنا استغفر الله العظيم انا اتصدمت من كلامها وحسيت أن في حاجه من كلامها قلتلها مالك في ايه

اتطقي قولي في ايه قالت ليا بصوت مرتعد وخوف خالد العريس يبقي محمد ابنك الحقي قبل المصيبه ما تكبر اكتر
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ من كده انا فضلت اصرخ بصوت عالي زوجي ايجه عليا يجري

قلتله خالد زوج سلمي يبقي محمد ابنك سلمي اتزوجت اخوها الحق قبل ما يدخل عليها نرن علي التلفونات بتعتهم مغلقه والاتنين مسافرين الغردقه هنلحقهم ازاي حتي الفندق منعرفش له عنوان ايه الحظ الاسود ده قلت لشغاله متتحركيش من جنبي انا عايزه اعرف ايه الي حصل بظبط ومنين تعرفي ان خالد هوه محمد ابني بس قبل كل حاجه لازم نلحق سلمي ومحمد الاول يارب استرها من عندك يارب

قوليلي بقي تعرفي بقي منين ان خالد هوه محمد ابني احكي بقي بالتفصيل عشان افهم ايه الحكايه وتعرفي الناس الي خطفوا ابني منين .. انا هاقول على كل حاجه انا بنت خالتي كانت بتشتغل عند ناس اغنيا جدا ميتخيروش عنكم بالظبط ربنا مديهم كل حاجه إلا نعمه الأطفال كان نفسهم في طفل

يتبنوه ويربوه ويكتبوه باسمهم ويبق الوريث بتعهم بنت خالتي اقترحت علي اني أسرق ابنكم محمد بمقابل مادي كبير انا رفضت الموضوع ده خالص بس حصل عندي مشكله كبيره ابني كان شغال علي عربيه دليفري وخبط بنت وماتت وكان شارب مخدرات فكان هياخد فيها حكم بالإعدام او ٢٥سنه سجن فا رحت لمحامي كبير في البلد طلب مني

اتعاب ٢٠٠الف وهيجيب لابني اقل حكم في القضيه يعني هيعملها قتل بالخطء فا مكنش قدامي حل غير اني اوافق علي خطف ابنك عشان ..يعني انتي الي خطفتيه من المول… اه انا ياست هانم وارجوكي سمحيني وارحمي كبر سني انا اصبحت ست عجوزه مش قد السجن والبهدله ..ايه علاقتك بقي بالخطقين ابني .. لما طردتوني من الخدمه عندكم

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
بسبب الي عمله ابني بنت خالتي عملت حادثه وهيا مروحه في التاكسي ومعدتش قادره علي الخدمه في البيوت فكلمتهم ليا عشان خدم عندهم والله كنت حاطه محمد في عنيا وانا الي مربياه ولما كبرت في السن ومعنتش قادره علي الخدمه بعتوني ازور بيت ربنا وعزموني في الفرح

وربنا بعتني قبل المصيبه دي متحصل نلحقهم الاول وبعد كده اعملي الي انتي عيزاه انا خلاص قربت اقابل وجه كريم اقابله وانا معترفه بكل ذنوبي في الدنيا وربنا يرحمني بقي في الاخره.. .. دا انتي هتشوفي عذاب في الدنيا وعذاب في الاخره اوعي تتحركي من هنا

انا فضلت ارن علي التلفون مغلق مغلق احنا هنتجنن مش عرفين نوصل لهم وبعد ٧ساعات تلفون بنتي اتفتح ورنت عليا وهيا بتبكي وتقول الحقيني يا ماما خالد تعبان اوي يا ماما ومش قادر ياخد نفسه انا قلتلها وانا بصرخ بصوت عالي خالد دخل عليكي يا سلمي ولا لاء قالت ده وقتوا يا ماما بقلك خالد بيموت قلتلها ريحي قلبي يا بنتي وقولي ليا دخل عليكي ولا لسه قالت لسه يا ماما لسه خالد بيموت في احنا في المستشفي دلوقتي قلتلها احنا

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
هنجيلك دلوقتي حالا اوعي خالد يقرب منك يا سلمي فهمتي قالت خالد بيموت يا ماما العائله كامله اتجمعت حتي الشغاله وعائلة ابني محمد المزيفه كمان وكلنا طلعنا علي المستشفي انا اخدت سلمي بنتي ورجعتها علي البيت عندي

من غير ماقول لها حاجه خالص وسبت زوجي والشغاله هناك معاهم المستشفي فضلوا يومين لحد ما حالت محمد ابني استقرت وعرفوه كل حاجه وعرف الحقيقه كامله واصله وفصله ايه هوه اتصدم من الموقف بس كان قوي اقوي من سلمي

.

سلمي تعبت جدا وراحت المستشفي من الصدمه بس الحمد لله بقت احسن دلوقتي محمد ابني رفض اننا نعمل اي حاجه للي كانوا خطفينه عشان مش قادر ينساهم وباقي علي العشره الي بنهم رغم كل الي حصل ورافض يعيش معانا في البيت مش قادر يبص في وش اخته سلمي بس الحمد لله رجع تاني وتم قيد نسبه لينا بعد ما رفعنا قضيه النسب في المحكمه وعملنا تحليل DNaوثبت انه ابننا فعلا


وسلمي بنتي يتقبل الوضع وحده وحده وربنا يكون معاها الفتره دي بقي جوزها بقي اخوها في آخر لحظه الحمد لله ربنا ستر الموقف
النهايه

شاهد أيضاً

قصة عجيبة..غريبة..لكنها واقعية

قصة عجيبة ..غريبة ..لكنها واقعيةإليكم أيها الأحبة قصة من أغرب القصص (الواقعية) ..حدثت قبل حوالي …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *