قصص

رواية وادي الجن الجزء الأخير

ابنكم عايش، لكن بنات الجن خطفينه ووحده من بنات الجن حبت الولد ورافضة ترجعوا تاني، هو مربوط بشعرها الطويل جدا وعمال يصرخ، الموضوع هياخد وقت كبير ع ما يرجع!

الاهل خافوا جدا من كلام الدجال، وطبعا فضلوا يسألوه عن المكان اللي موجود ف ابنهم ( أحمد) والدجال قالهم ابنكم موجود في مكان تحت الأرض، والمكان ده بيدخلو منه ويخرجوا من آخر الكهف ده وهو بيقول كلمة ده كان بيشاور بايده لمكان الكهف!

الاهل طبعا كانوا هيدخلوا الكهف لكن الدجال وقفهم وقالهم انه مستحيل حد يقدر يوصل لانه مكان سري صعب توصلوله! طب والحل ايه؟! السؤال ده قالوه أهل الولد والدجال قالهم ادبحوا الدبايح!

في عمان لما كان الشخص يتخطف من الجن كانوا بيدبحوا دبايح وبعدها يسبوها على اساس ان الاكل ده للجن حاجة زي الترضية للجن! فعلا دبحوا اهل ( احمد) الدبايح وكمان كل الأهالي اللي كانوا مشتركين في البحث عنه دبحوا هما كمان.

لكن برضه من غير فايده! الدجال قالهم انهم رافضين يتلقوا سراح ابنكم عشان زي ما قلتلكم واحدة من بنات الجن عشقت الولد! حتى بعد ما دبحوا رفضوا يطلقوا سراحه!

مر شهور على اختفاء ( أحمد العامري) وما رجعش، خلاص الاهل اعتبروا أن ابنهم مات وصلو عليه صلاة الغائب كمان!
لكن بعد مرور اربع شهور حصل عاصفة ترابية شديدة جدا في قرية العيون وفي جبل ( مَدر) من قوتها خلعت كل عمدان الكهرباء اللي بتكون موجودة في الجبال اكيد شوفتوها قبل كده عندنا اللي بتكون مثبتة في الجبال، لدرجة كمان ان الناس بدأوا يتعوذوا منها لانها كانت قوية جدا فوق ما تتخيلوا!

العاصفة دي كانت هي اللي كشفت حقيقة اختفاء الولد ( احمد) بعد كام يوم من العاصفة كان في نحال من اللي بيدوروا على العسل الجبلي كان بيتجول جوه الجبل وبيدورا ع العسل اللي في الجبال ( يعني بيدور ع خلية نحل جبليه يستخلص منها العسل ده )

المهم بعد ما قطع مسافة كبيرة جوه الجبل ( ملحوظه النحال ده مكانش من قرية العيون وما يعرفش أي حاجة عن الجبل ولا الأساطير المنتشرة عنه لانه اصلا بيمر ع اكتر من جبل في طريقه لحد ما وصل لجبل مدر) المهم فضل مكمل في طريقه لحد ما وصل لقمة الجبل.

وهناك لقي بقايا جهاز تليفون يعني لقي بطارية واكتر من جزء المهم خد اجزاء الموبايل! فضل هو بقى يدور حوالين المكان اللي لقي فيه بقايا الموبيل ده لانه اكيد في شخص طلع ومعرفش ينزل تاني! وهو بيدور لقي فتحه في نص الجبل لما وصل اكتشف ان الفتحه دي نزله لتحت يعني نازله لباطن الجبل لمسافة 90 متر تقريبا، النحال ده نزل لتحت من الفتحه دي هو شخص متمرس لأنها شغلته، المكان كان عبارة عن استراحة في باطن الجبل غريبة مش كده!

هو كل ده منزلش لتحت اوي، لقي خيال لحاجة نايمه ع الارض وتهيأ له انها جثه لكنه مش متأكد لانه مش شايف كويس ولما نزل فعلا اكتشف أنها جثة! بسرعه طلع من المكان وبلغ الشرطه عن اللي شافه، الشرطه جت وجابت فرقه للانقاذ مجهزة ب حبال.

نزلو لتحت وطلعوا الجثة وبعدها اكتشفوا أنها جثة الولد المختفي من 4 شهور ( احمد العامري) يعني بكل بساطة احمد يومها نزل من عجلته وفضل يتجول في الجبل لحد ما قرر بدافع الفضول انه يصعد لقمته، وهو بيصعد ما انتبهش للشق أو الفتحه اللي في نص الجبل وراح وقع وطبعا المسافه كبيره فلما وقع مات بكل بساطة، يعني ولا كان مخطوف من جن ولا ف بنات جن عشقينه!..

وبعدها التلفزيون العماني والصحف نشروا تحقيق بين ف حقيقة الموضوع وكذب كل الدجالين اللي جم، وكمان الحادث ده كان ليه فضل في محض كل الأساطير المنتشرة في عمان بالاضافة انهم كشفوا كل العرافين اللي دايما الأهالي البسطاء بيلجأواهم انهم كذابين ونصابين وان ولا العرافين دول ولا الجن بيعرف الغيب، الغيب ده ملك لربنا فقط!..

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى