Uncategorized

رواية على انفراد الجزء الاول

س،مع،ت صوت صر،،يخ جا،،مد عند جارتي مع صوت المطر والر،،عد الر،،هي،ب ..

فتحت باب ال وفضلت أخ،بط عليها لحد ما فتحتلي وهي مخ،ضو،،ضه جدا

قالتلي الح،قي،ني إبني تع بان وأغ،مى عليه ودرجة حرارته عاليه جدا قولتلها ما تقلقيش هنو،ديه ال م،س،تشفى قالتلي مش هينفع باباها راجل كبير وق،ع،يد على كرسي عنده ش،لل نصفي ولازم يكون في حد معاه

قولتلها خلاص روحي وانا هقعد معاه لحد ما ترجعي شكر،تني بسرعه و ه د،ومها وخدت إبنها ونزلت عال،م،ستشفى .. أنا منة الله ..28 سنة متزوجة بقى لي 3 سنين بس ربنا ما رزقنيش بعيال .. روحت لدكاترة كتير بس برده ربنا لسه ما أردش

أنا عايشة مع جوزي عمر في في منطقة راقية ..

وجارتنا هدير موجودة من قبل ما نيجي بكتير وجوزها م، وعايشه هي وابنها وباباها .. عمر جوزي دلوقتي في الشغل وانا ما ينفع،ش أسيب هدير في م،ش،كلة وما أقف،ش جمبها لان اكيد هيجي يوم وتقف هي كمان جنبي

فضلت قاعدة في الصالة عندها وم،ستنيه باباها يصحى عشان أحطله الاكل زي ما قالتلي واديله الدواء اللي

حطيتهو،،لي على السفرة .. بعدها قولت أجيب موبايلي من الشقه عندي عشان اكلم عمر أعرفه طلعت لقي،،تني سيت المفتاح في البيت والموبايل جوه .. كده هرجع تاني هدير واخلي ودني مع السلم لما اس،م،ع صوت مفاتيح عمر هفتح واقوله

فضلت قاعدة أتفرج على بيتها انا ماكنتش ب،ز،ورها كتير ولا هي كل واحد كان في حياته الخاصة بس بيتها

جميل جدا وفي أنتيكات غاليه كتير .. قومت بصيت على كوميدينو كبير خشب مليان أدراج وفوقيه في بند،قية متعلقه وصورها هي وابنها وباباها .. بعدها لمحت درج مفتوح فتحته وفضلت أقلب فيه انا عارفه اللي انا بعمله ده غلط

بس انا بحب أعرف شايله ايه ومش ه،سرق حاجه .. وانا بفتح في الادراج لقيت في حاجه غ،ريبة لقيت ع،ض،م فراخ كتير

مع انهم مش مربيين اي حيوانات فتحت الدرج بالراحه لقيت ورق كتير .. متش،خبط عليه حروف منظر الورقه يخلي اي حد يقلق بسبب لونها الاصفر وشك،لها المر،،يب .. قلبت الورقه لقيت صورة باباها وهوا واقف ومحطو،،ط دبا،،بيس صغيره على رجليه ..لم،ست الد ، فج،أة سمعت صو،،ت حد بينده هدير يا هدير

اتخ،ض،،يت في الاول ورجعت الصورة وجريت مكان الصوت اول ما شافني اتخ،ض قولتله انا منة جارتكم وحكيتله اللي حصل وبعدها ساعدته يقوم يقعد على الكرسي بتاعه الموضوع كان صعب بعدها دخل الح،مام وجريت على المطبخ أس،خن الاكل ..

وطلعت فتحت الدرج تاني عشان ارجع كل حاجه زي ما هي ودخلت الورق زي ماكان والع،ض،م وشيلت الدبا،،بيس اللي كانت عالصورة ورجعتها تاني وقفلت الدرج وقعدت عالسفره بعد ما حطيت الاكل ومستنيه باباها يطلع من ال،،م ف،جأة سمعت صوت ضحك عالي جدا من جوة ال م بطريقه ه س،تيريه

مابقتش عارفه في ايه وبعدها الصوت اتحول لعياؤط جا،مد انا قلبي بدأ يدق بطريقه قو ية ومش عارفه اعمل ايه ؟!

قوم ،ت وقفت من مكان وانا ببص على باب ال،،م وفج،أة الباب اتفتح بالراحة جدا لقيت …

قومت وقفت من مكان وانا ببص على باب وفجأة الباب اتفتح بالراحة جدا لقيت أبو هدير واقف على رجلية ومش مصدق نفسه وعمال يقولي انا خفيت أنا خفيت وبقيت قادر امشي واحرك رجلي انا بحلم ولا بجد قوليلي يا بنتي دا بجد ولا حلم انتي وشك حلو عليا .. انا بقيت مصدومة من اللي شايفاه الراجل دا قعيد من سنتين ازاي يرجع يقف ويجري زي المجنون كان مافيش حاجه حصلت

افتكرت الصورة اللي كانت في الدرج وعليها الدبابيس أكيد هو ده العمل اللي محطوط على صورته وعمل فيه كده .. انا بفكر والراجل هي من الفرحة بس انا كان لازم اقوله انا شوفت ايه وازاي ده حصل قولتله ياعمو انا عايزة اقولك حاجه .. قالي خير تي اطلبي اللي انتي عايزاه
قولتله اللي لقيته في الدرج والصورة والم

والكلام ده لدرجه الراجل من الصة قعد على كرسي ومش عارف يقول حاجه بعدها قالي ايه التخاريف اللي بتقوليها دي قولتله طب نجرب نرجع الد على الصورة ونشوف هيحصل ايه .. سكت شوية كده وقالي جربي !!
قولتله حاضر وفعلا مسكت الصورة ودخلت فيها الدين في كل رجل لقيته مرة واحده بيحاول يقوم

من قعدته ماعرفش فضل يحاول لحد ما وقع على الارض قومت شايله الد .. وحاولت اساعده مارضيش وفضل قاعد على الارض وقام واقف ومسك الصوره والد وفضل يبكي وانا قلبي ات عليه بصراحه
قالي للدرجة دي هدير قلبها أسود وماكنش هاين عليها تشوفني فرحان خافت على ورثها لدرجه انها تعملي عمل يجبلي شلل .. قولتله ما يمكن مش هدير

؟! قام بصلي وعينه بتطلع شر خوفت وسكت وبعدت عنه هو كبير في السن بس جسمه قوي وعنده صحه عشان كده لما جاله شلل من سنتين كلنا كنا مستغربين
فضولي كان هيني ورث ايه ؟! وايه اللي يخلي هدير تعمل كده في أبوها !! فسالته قولتله ايه موضوع الورث ده ؟ قالي انا كنت عايز اتجوز من سنتين وهدير كانت رافضه الموضوع ده لدرجه انها

سابتلي البيت ومشيت احنا مش فقراء احنا مرتاحين جدا وهدير عايشه في بيت جوزها وبتشتغل وانا ماقصرتش معاها في حاجه بس موضوع جوازي ده كان مجننها وفاكر اخر مره اتكلمنا انا وهي قالتلي عايز تجيب واحده تاخد فلوسك بالساهل وتورثك
الكلمة وجعتني بس جت واعتذرتلي .. انا مش مصدق انها هي اللي عملت كده .. فضلت ساكته من الصة اللي يسمع بلاوي الناس تهون عليه بلوته بس فعلا هما

ناس أغنية ليه الطمع يخليها تعمل كده ..اعتمدت انها تخلي ابوها لما يجيله شلل نصفي تتسد نفسه من الدنيا وتجيبه يعيش معاها بدل قعدته في بيته لوحده .. قولتله طيب انت قولها انك عايز ترجع تعيش لوحدك وما تقولهاش انك فكيت العمل
قالي انا مش قادر افكر في حاجه ومش مصدق ان بنتي اللي عملت فيا كل ده .. ساعتها جاتلي فكرة مريبة

جدا بس كانت هتخليني اعيش طول حياتي مبسوطة مادياً وهقدر أسافر برة أعمل عملية عشان اقدر اخلف .. اكيد في دكاترة برة احسن من هنا وفي حاجات بفلوس غالية

ساعتها قولتله استنى هنزل اجيب حاجه وراجعالك هز راسه وما ردش عليا نزلت جري عالصيدليه جبت حبوب

ه .. ورجعت تاني قولتله هعملك ليمون دافي يهدي اعصابك وقومت حطيتله في العصير وفعلا شربه وقالي حاسس اني دايخ خدته من ايده وروحت على سريره و وقومت جريت جبت الكرسي اللي بعجل من وحطيته جمب سريره ورجعت خدت الصوره والدين اللي مربوط عليهم قماشه هي اللي مكتوب فيها العمل الغريب ده وقلبت في الادراج كان في صور لهدير وابوها وابنها خدت صورتين وخدت الم والدبابيس…يتبع

تكملة الجزء الاخير من القصة من هنا

او اضغط هنا

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى