Uncategorized

ضرتي حامل الجزء السادس

وانا واقفة بتكلم مع عبدلله فجأة سمعنا صوت بينادي بوووووودي انت جيت يا قلبي
بصينا لقينا صفية واقفة علي السلم بقميص نوم خفيف اوووى
عبدلله بصوت عالي وغضب اية الي انت لبساة دة انتي اتجننتي مش عارفة أن ابويا ممكن يكون هنا ويشوفك كدة

صفية ؛ مفيش حد هنا يا بوووودي انا عارفة
عبدلله : حتي لو مفيش حد هنا متنزليش كدة من اوضتك تاني
تخرج حماتي علي صوت عبدلله بسرعة

حماتي : في اية يا عبدلله بتزعق لية
عبدلله : بصي الهانم واقفة علي السلم ولابسة اية
حماتي : فيها أية يا عبدلله دة لسة عروسة

وبعدين مفيش حد غيرك هنا
يلا يلا اطلع معاها

انا اسيبة وأدخل أوضتي وانا مكسورة النفس بعد ما حلمي راح وخلاص عبدلله مش هيكون معايا النهاردة
ومش عارفة هيقعد معاها قد اية ودة كلة بسبب حماتي الي هتجنن وتشوف عيل لابنها قعدت علي النظام دة 30 يوم
كل يوم يطلع عبدلله عندها وهي قاعدة زي الأميرة مش بتعمل حاجة في البيت وكل ما تنزل تزعق حماتي وتقول اطلعي وانا مش

قادرة اتكلم لاني بقيت تقيلة عليهم عالة في البيت
عايشة باكلي وشربي
وسكني علشان مترميش في الشارع وفي يوم نزلت صفية وقعدت مع حماتي بس كان شكلها غريب

حماتي : مالك يا صفية وشك مخطوف كدة لية
صفية : مش عارفة يا ماما حاسة أن جسمي هزلان ومش قادرة اقف علي رجلي
حماتي : تبقي حامل يا صفية يا الف نهار ابيض

صفية : معقول يا ماما ممكن يكون شوية برد في العضم وبس
حماتي : لا مش برد اقولك قومي البسي هدومك وتعالي نروح للدكتورة

كانت حماتي مش مصدقة نفسها وهتموت من الأمل أن صفية كانت حامل

لدرجة أن اشفقت عليها ممكن يحصلها حاجة لو مطلعش حمل
لحظة اوعوا تفتكروا اني مش عاوزة صفية تحمل لا بالعكس انا عاوزة أي حاجة تفرح عبدلله حتي لو علي حساب ساعادتي

انا بس خفت علي حماتي يحصلها أي حاجة من الفرحة أو الزعل
المهم لبست صفية وحماتي وراحوا للدكتورة وبعد ما كشفت عليها الدكتورة قالتلها

بعد ما كشفت عليها الدكتورة قالتلها مبروك يا ستي انت حامل
حماتي : بجد يا دكتورة بجد

الدكتورة : اة والله هي حامل الف مبروك
حماتي : يا أما أنت كريم يارب الحمد لله أخيرا حلمي هيتحقق وهكون جدة أخيرا هشوف ولادك يا ضنايا

صفية : اة الحمد لله يا ماما مش أي واحدة تكون ولادة وأرض خصبة طبعا بترمي كلام عليا
حماتي : أنت وش السعد علينا من أول ما دخلتي علينا والخير هل علينا

يرجعوا من عند الدكتورة وانا قاعدة قدام التليفزيون سمعت زغاريط كثير اوي
جريت فتحت الباب اشوف مين الي بيزغرظ لقيت حماتي بتزغرط وفرحانة قوي وكل الجيران ملمومة عليها و بتقلهم صفية حامل الحمد لله

مش هكدب عليكم كانت مشاعري مختلطة بين الفرح لأن عبدلله هيكون آب ويتحقق حلمة وبين غيرتي من صفية لانها كدة اتمكنت من كل البيت وهتتامر علي
الكل بما فيهم انا

وبين أمنيتي اني أكون أنا أم لابن عبدلله كانت نظرات الناس لية قاسية قوي
كانت نظرتهم تراقبني وتشوف رد فعلي

انا طبعا كان لازم ابارك ليها واظهرلها سعادتي عشان مكنش الحقودة الي بتكرة الخير كان جوايا نار قايدة فيا
دخلو البيت وقعدنا

انا : الف مبروك يا بنت عمي ربنا يتمم علي خير يارب
صفية بلءم الله يبارك فيكي يا ناهد الحمد لله اني هحقق حلم عبدلله وبابا وماما بعد طول انتظار

انا : اة طبعا الحمد لله بس مش انتي الي هتعملي كدة دة رزق من ربنا وهبة منة والمفروض تحمدي ربنا ومتقوليش انا هعمل
حماتي : بطلوا كلام ويلا اطلعي يا صفية ارتاحي انا مش عوزاكي تعملي أي حاجة متتحركيش لحد ما ربنا يقومك بالسلامة
وتجبيلنا ولي العهد

صفية بدلع حاضر يا مامتي دة بودي هيفرح قوي والفرحة مش هتسيعة
حماتي : اة يا قلبي دة هيفرح اااوي وكمان ابوة هيموت من الفرحة

صفية : طيب انا طالعة يا مامتي بقا لما تعملوا الغداء ابقوا طلعولي الغداء فوق
حماتي : من عنيا يا قلب مامتك كل حاجة هتجيلك لحد عندك

حماتي : يلا يا ناهد عشان نجهز الغداء بسرعة وادبحيلي دكر بط حلو كدة عشان تأكل وتتغذي كويس
انا : يا ماما في اية دي لسة في اول شهر في الحمل
وأي واحدة بتشتغل في بيتها عادي

حماتي : في اية يا ناهد انت عاوزة يحصل حاجة لقدر الله للعيل الي في بطنها
انا : انا يا ماما عاوزة العيل يحصلة حاجة لا كدة حرام بقا

انا أمنية حياتي أن عبدلله يكون اب ومتحملة كل دة عشان بحبة بس ومتنسيش أن انا الي جوزتة عشان ربنا يكرمة بعيل من صلبة
شكرا جدا يا ماما علي الكلام دة اخدت نفسي ومشيت وانا بجري وببكي من الاوضة لي أوضتي

وانا بجري دخل البيت حمايا وبص في وشي وسألني مالك يا ناهد حصل اية مقدرتش أرد علية من الدموع والخنقة لكن طلعت حماتي ونادت علية
دخل وسألها مالها ناهد

حماتي ؛ سيبك منها دة بتكرة الخير لينا
حمايا : لية حصل اية

حماتي : الأول مبروك صفية حامل
حمايا بجد انتي بتتكلمي جد يا ولية

حماتي : ايوة والله الحمد لله وقلت لصفية ارتاحي متتحركيش من اوضتك
الكلام دة مش عاجب ست ناهد

قال اية مينفعش كدة ولازم تنزل ولازم تشتغل دة بتدلع وبتسطعبط وانا مش هشتغل تاني لوحدي والكلام الفاضي دة
حمايا : هي قالت كدة طيب انا هشوف شغلي معاها دي متقعدش في البيت دة تاني يا تري هيحصل ايه

عبدالله : خلاص يا ابويا هي امي فهمت غلط.
وهي مش قصدها كدة .

خلاص حصل سوء تفاهم ده.
حمايا : انا قلت. تمشي من هنا و تطلقها
خلاص. مفيش كلام تاني …

عبدالله: يا ابويا الظلم حرام ،هي حلفت بالله
خلاص. بقا حصل خير د.
حمايا : والله وانت صدقتها يا ولاIII .

هتطلقها. و تغور من هنا.
عبدالله : لا يا ابويا. انا مقدرش استغني عنها
لحظة واحدة دت .

وانا مش بكسر كلامك ، لكن انا عارف ناهد
كويس و عارفها لو بتكذب دت . .

حمايا: يعني ايه يا ولااام البنت دى
ماتقعدش لحظة هنا …

عبدالله : حاضني في حضنه. وانا بترعش من
الخوف من المستقبل .

يا ابويا. لو مشيت. انا همشي معاها
اقسم بالله و مش هقعد هنا لحظة من غيرها
فاهمين ولا. لااادي

حماتي : جرى ايه. يا عبدالله. و مراتك صفيه.
و ابنك بلاش امك. و ابوك ن ؟!

عبدالله : كل دة مش هبصله. يا ناااس افهموا
ناهد دى الروح الى في جسمى هي الحياة الى
عايشها ،

وانا اتجوزت علشان خاطركم انتم .
وعلشان خاطر الاولاد بس.

حمايا: انا قلت هتمشي يعني هتمشي .
عبدالله: ماشي يا ابويا يلا. يا ناهد احنا
ماشيين مع بعض و …

انا : لا يا عبدالله مش هينفع تسيب بيتك.
واهلك علشاني. وابنك الى جاى ه ه
انا الى ماشية خلاص متشلش همي .

عبدالله: هس ه اقسم بالله رجلى على رجلك
وانا همشي قبلك ومش هسيبك لوحدك.
يلا غيري هدومك. و لمي حاجتك .

ابتديت احط هدومى في شنطة و رجليا مش
قادرة اقف عليها .

الميت هدومي في شنطة و مسكها عبدالله
ومسكني من ايدي. وقالى يلا بينا .

في اللحظة دى كانت صفية نازلة من على السلم
شافت المنظر دة .

صفية: اية دة انت رايح فين يا عبد الله ….
عبدالله: انا ماشي من البيت دة خلاص ما

وانتي لو عاوزة تعيشي معايا هرجع اخدك
بعد ما اشوف مكان تاني ليكي.

حمايا: لا هي مش هتمشي من هنا ت غور.
انت في داهية انت و الهانم بتاعتك.

عبدالله : خلاص خليها تقعد معاكم لكن انا
ماشي. ومش هعيش هنا
انتم ليكم ابص عليكم. و اراعيكم و أبركم بس .

صفية: وانت. هتمشى علشان مين يا عبد الله
علشان واحدة مفيش من وراها نفع …
عبدالله:. اخرسي. كلمة تانية. و هرمي عليكي

يمين الطلاق انتى فاهمة .
صفية :: :: هتطلقني يا عبدالله وابنك مش
همك في حاجة .
عبدالله : لا يغور الولد لو هيزلني او يخليني

اظلم ، مش عاوزه ده .
صفية : لما انت بتحبها اوووي كدة. اتجوزتني
اليه بقا .

عبدالله : انا مكنتش عاوز اتجوزك. ولا اتجوز
غيرك ، لكن اهلي. وهي الى خلتني اتجوز

علشان الاطفال والأولاد. وهي الي اختارتك
كانت فاكرة أن بنت عمها هتشيل همها .

لكن للاسف لا انتي كمان جيتي عليها و
و فاكرة علشان انتى حامل وهتكونى ام عيالي

هرمى ناهد ، لا يا هانم اصحى :.
ناهد الاول والباقي بعدين فاهمة :.

انا سايب ليكم البيت وماشي بيها .
بالفعل مشينا أنا وعبدالله وسط قهر و غيظ
من الجميع

بعد ما خرجنا من البيت بصيت لعبدالله وقلتله
انا : عملت كدة ليه. وهنروح. فين دلوقت –
عبدالله : عندي بيت تاني انتي نسيتي ولا ايه

هنعيش فيه مع بعض انا مقدرش استغني عنك
وبالفعل نروح البيت التاني و نقعد فيه .
لكن بعد كام يوم يحصل شيء يغير كل شيء

يا ترى حصل ايه
ولمشاهدة الجزء العاشر

عبدالله : خلاص يا ابويا هي امي فهمت غلط.
وهي مش قصدها كدة .
خلاص حصل سوء تفاهم ده.

حمايا : انا قلت. تمشي من هنا و تطلقها
خلاص. مفيش كلام تاني …

عبدالله: يا ابويا الظلم حرام ،هي حلفت بالله
خلاص. بقا حصل خير د.

حمايا : والله وانت صدقتها يا ولاIII .
هتطلقها. و تغور من هنا.
عبدالله : لا يا ابويا. انا مقدرش استغني عنها
لحظة واحدة دت .
وانا مش بكسر كلامك ، لكن انا عارف ناهد
كويس و عارفها لو بتكذب دت . .
حمايا: يعني ايه يا ولااام البنت دى
ماتقعدش لحظة هنا …

عبدالله : حاضني في حضنه. وانا بترعش من الخوف من المستقبل .
يا ابويا. لو مشيت. انا همشي معاها
اقسم بالله و مش هقعد هنا لحظة من غيرها فاهمين ولا. لااادي

حماتي : جرى ايه. يا عبدالله. و مراتك صفيه.
و ابنك بلاش امك. و ابوك ؟!
عبدالله : كل دة مش هبصله. يا ناااس افهموا

ناهد دى الروح الى في جسمى هي الحياة الى عايشها ،
وانا اتجوزت علشان خاطركم انتم .
وعلشان خاطر الاولاد بس.

حمايا: انا قلت هتمشي يعني هتمشي .
عبدالله: ماشي يا ابويا يلا. يا ناهد احنا ماشيين مع بعض و …
انا : لا يا عبدالله مش هينفع تسيب بيتك.

واهلك علشاني. وابنك الى جاى انا الى ماشية خلاص متشلش همي .
عبدالله: هس ه اقسم بالله رجلى على رجلك
وانا همشي قبلك ومش هسيبك لوحدك.

يلا غيري هدومك. و لمي حاجتك .
ابتديت احط هدومى في شنطة و رجليا مش
قادرة اقف عليها .

لميت هدومي في شنطة و مسكها عبدالله
ومسكني من ايدي. وقالى يلا بينا .

في اللحظة دى كانت صفية نازلة من على السلم
شافت المنظر دة .
صفية: اية دة انت رايح فين يا عبد الله ….

عبدالله: انا ماشي من البيت دة خلاص ما
وانتي لو عاوزة تعيشي معايا هرجع اخدك
بعد ما اشوف مكان تاني ليكي.

حمايا: لا هي مش هتمشي من هنا ت غور.
انت في داهية انت و الهانم بتاعتك.
عبدالله : خلاص خليها تقعد معاكم لكن انا

ماشي. ومش هعيش هنا
انتم ليكم ابص عليكم. و اراعيكم و أبركم بس .

صفية: وانت. هتمشى علشان مين يا عبد الله
علشان واحدة مفيش من وراها نفع …

عبدالله:. اخرسي. كلمة تانية. و هرمي عليكي يمين الطلاق انتى فاهمة .
صفية :: :: هتطلقني يا عبدالله وابنك مش همك في حاجة .

عبدالله : لا يغور الولد لو هيزلني او يخليني اظلم ، مش عاوزه ده .
صفية : لما انت بتحبها اوووي كدة. اتجوزتني ليه بقا .

عبدالله : انا مكنتش عاوز اتجوزك. ولا اتجوز غيرك ، لكن اهلي. وهي الى خلتني اتجوز
علشان الاطفال والأولاد. وهي الي اختارتك
كانت فاكرة أن بنت عمها هتشيل همها .

لكن للاسف لا انتي كمان جيتي عليها و فاكرة علشان انتى حامل وهتكونى ام عيالي
هرمى ناهد ، لا يا هانم اصحى :. ناهد الاول والباقي بعدين فاهمة :.
انا سايب ليكم البيت وماشي بيها .

بالفعل مشينا أنا وعبدالله وسط قهر و غيظ من الجميع
بعد ما خرجنا من البيت بصيت لعبدالله وقلتله
انا : عملت كدة ليه. وهنروح. فين دلوقت –

عبدالله : عندي بيت تاني انتي نسيتي ولا ايه
هنعيش فيه مع بعض انا مقدرش استغني عنك

وبالفعل نروح البيت التاني و نقعد فيه .
لكن بعد كام يوم يحصل شيء يغير كل شيء
يا ترى حصل ايه

بعد كام يوم من سكنا في بيت تاني وصل خبر
لعبد الله إن صفية اخدت هدومها وراحت عند

اهلها زعلانة وطالبة الطلاق من عبدالله …
ودى كانت وسيلة ضغط على عبد الله علشان
يختار بيني وبين صفية.

وطبعا هما فاكرين إن كفة صفية هي الأرجح
علشان الحمل وابنها .

وطبعا حمايا كلم عبدالله علشان يروح يصالح
صفية ترجع تاني .

لكن عبدالله قال:. انا لو رجعت هاخدها في بيت
تاني ، علشان انا مش هعيش هنا من غير ناهد.
بص. حمايا لحماتي و فكروا وقالت حماتى.

حماتي : خلاص يابني هات ناهد تعيش زي
الاول ب وخلاص و روح صالح صفية .

و متخربش بيتك وحافظ على ابنك الى جاى .
حمايا: ايوة هو دة انسب حل .
عبدالله : هجيب ناهد الاول وبعدين اروح
اجيب صفية

وبالفعل ياخدني عبدالله لبيت اهله مرة تانية .
ويرجع يروح لصفية عند عمي.
عبدالله يقعد يتكلم مع عمي كتير .

ومرات عمي تدخل لصفية تقولها : ارجعي مع
جوزك. و متديش فرصة لناهد تستفرد بيه .
صفية : لا مش هرجع دة مش قادر يستغني

عنها يا ماما ..
مرات عمى : علشان انتي عبيطة ، خلية يحبك.
يا بت وانتي كلها كام شهر و تجيبى ابنه ق

يعني انتى الى هتكونى الكل في الكل .
لازم. تلاعبيه تهوسيه . و ترجعي معاه علشان

ناهد رجعت البيت ، ولو مرجعتيش هتاخد كل
حاجة منك يا هبلة .

وبالفعل ترجع صفية مع عبدالله،
وهما راجعين صفية تقول لعبدالله

صفيه : انت بتحبها اكتر منى ليه .
انا مفيش حد بيحبك اكتر مني .. ممكن
اعرف السبب ؟

عبد الله. : صفية ، ناهد معايا من زمان ، وناهد
مش بتحب تعمل مشاكل ، وناهد جوزتني

علشان اكون آب ، حتى لو على سبيل سعادتها
وناهد هي الي اخترتك.
من دون بنات البلد :. .باختصار. ناهد صعب

تتكرر تانى . وغير كل دة محبش الظلم .
سكتت صفية و مقدرتش ترد على عبدالله

ويرجع يروح لصفية عند عمي.
عبدالله يقعد يتكلم مع عمي كتير .

ومرات عمى تدخل لصفية تقولها : ارجعي مع
جوزك. و متديش فرصة لناهد تستفرد بيه .

صفية : لا مش هرجع دة مش قادر يستغني
عنها يا ماما

مرات عمى : علشان انتى عبيطة ، خلية يحبك.
يا بت وانتي كلها كام شهر و تجيبى ابنه ن
يعني انتى الى هتكونى الكل في الكل .

لازم. تلاعبيه تهوسيه . و ترجعي معاه علشان
ناهد رجعت البيت ، ولو مرجعتيش هتاخد كل

حاجة منك يا هبلة .
وبالفعل ترجع صفية مع عبدالله

وهما راجعين صفية تقول لعبدالله
صفيه : انت بتحبها اكتر منى ليه .

انا مفيش حد بيحبك اكتر مني .. ممكن
اعرف السبب ؟

عبدالله. : صفية ، ناهد معايا من زمان ، وناهد
مش بتحب تعمل مشاكل ، وناهد جوزتني

علشان اكون آب ، حتى لو على سبيل سعادتها
وناهد هي الى اخترتك.

من دون بنات البلدة. باختصار. ناهد صعب
تتكرر تانى . وغير كل دة محبش الظلم ..
سكتت صفية و مقدرتش ترد على عبدالله

رجعوا البيت و رجع الحال كما كان ، لكن مع
اختلاف بسيط . انهم عرفوا إن عبدالله معايا
واقف جنبى ومش هيسمح باي تجاوز تاني في

حقى ابدا .
مر خمس شهور و ابتدت بطن صفية تكبر
اكتر وكل ما يمر يوم. تدلع اكتر .

لكن اكتر شيء كان بيخنق صفية أن عبدالله
كان متعلق بيا، اووي ة. ..

وهي حاولت كتير انه يحبها اكتر مني.
و يبعد عنى، لكن معرفتش ابداً.

كانت كل كام يوم تفتعل مشكلة معايا بدون
سبب، ولما كانت تشتكي لعبد الله كان بيكذبها

الانه بيعرفني كويس و
وفي يوم من الايام اشتكت لامها …

ان عبدالله. خلاص زي الصخر. مفيش منه رجاء
وإن انا سيطرت عليه سيطرة مطلقة عة و

مرات عمى : يعني ايه سيطرت عليه خالص و
صفية : اه والله يا ماما دا بيكذبني في اي

حاجة و يصدقها
مرات عمى : اممم : تكون عاملة ليه عمل )

صفية: انا عارفة يا ماما بقا ۔ ۔.
مرات عمى : خلاص متشليش هم انا هتصرف.
صفية : هتعملى ايه قوليلي .

مرات عمى : خلاص متشليش هم انا هتصرف.
صفية : هتعملى ايه قوليلي .
مرات عمى : مفيش غير الشيخ مرزوق هو دة الي

الى هيخليه يكرة البت دى .
صفية الشيخ مرزوق مين ؟!
مرات عمى : دة واحد سره باتع وبيقلب

التراب دهب ..
بكره تيجي علشان نروحله . بس هاتي حاجة
من ريحة عبدالله ::.

صفية: حاجة !! حاجة ايه و ريحته ازاي ؟!
مرات عمى : منديله ، غيار داخلى ليه ، شاله.

صفية: دي سهلة. لكن متاكدة. إن الراجل دة
هيعرف يعمل حاجة لعبدالله .
مرات عمى : يعمل حاجة بس لا .

دة لو عاوزاه يقتل ابوه وامه يقتلهم ،
مش يطلق ناهد بس ع .
صفية : انا عاوزاه. الاول يطلق الزفتة دى و

وبعدين نشوف موضوع ابوه وامه .
بعد ما تخلص صفية قعدتها مع امها ترجع
البيت عندنا وهي بتدبر للجريمة دي وة

في الليل تقعد صفية مع عبد الله وتقوله.
صفية : بودي حبيبي انا بكرة. رايحة لماما.

تاني علشان عندى متابعة مع الدكتورة …
عبدالله: ليه. مش كنتي عند الدكتورة
النهاردة ؟!

صفية : ما انا ملقتهاش اعتذرت انبارح بعد ما
قعدنا كتير وه.
عبدالله : ماشي ربنا معاكي عاوزة فلوس؟

صفية : لا معايا يا قلبي ربنا يخليك ليا .
تعدى الليلة و يجي الصبح ، يروح عبدالله الشغل
بتاعه ،

وتاخد صفية غيار دا لعبدالله .”
معاها في الشنطة وتروح عند امها .

تاخدها مرات عمى و يروحوا للشيخ مرزوق الساحر و
الدجال .

مرات عمى :ازيك يا شيخ مرزوق .
مرزوق الدجال : الحمد الله خير طلباتكم ؟! |

مرات عمى : بص بقا يا شيخ مرزوق :.
دي بنتي متجوزة واحد متجوز. علشان مراته مش
بتخلف ،

المهم الست دي مسيطرة عليه زى ما يكون سحراه
و مخلياه ميحبش بنتي .
مزوق الدجال : ثواني كدة اشوف عاملة سحر ليه و لا
لا.
يأخد منهم. اسم عبد الله واسم امه .
ويعمل شغل دجل وبعدين. يبص ليهم:

مرزوق الدجال : فعلا. دي عاملة ليه. سحر اسود
بيخلية زي الخاتم. في صباعها او .

مرات عمى: مش قلتلك. يا صفيه !!
صفية: طيب انا عاوزاه. يكرها اووى و يطلقها بالتلاتة

. ويحبنى انا. ويسمع كلامي
مرزوق الدجال : ههههههه بس كدة .
جبتى حاجة من ريحته !!

صفيه : ايوة معايا الغيار الداخلي بتاعه .
مرزوق الدجال: خلاص اعتبري انه طلقها بس

الموضوع دة هيكلفك. كتير .
صفية : هدفع. الى تقول عليه يا عم مرزوق .

مرزوق :. خلاص. هعملك حاجة. تاخديها. بكرة
مني. كل يوم تحطي ليه نقتطين في الشاي

المدة اسبوع . .
صفية : بس انا مش هقدر اجي بكرة كمان .
مرات عمى : خلاص. انا هاخدهم. من عمك

مرزوق. واجيبهم ليكي لحد البيت. بكرة :.
مرزوق : طيب كدة اتحلت. بكرة تعدى عليا زي
دلوقت. يا ام صفية .

بعد ما دفعت صفية لمرزوق الفلوس الى طلبها
مشيت هي. وامها. ورجعت صفية على بيتنا.

مرت الليلة ، و كان عبدالله نايم عندي ،
علشان ليلتي انا .

تاني يوم. بعد الضهر. لقيت مرات عمى جاية
زيارة الصفية . استغربت. اووى ما كانت عندها

يومين ورا. بعض .
قعدت معاها شوية في اوضتها وقفلوا على
بعض الباب . وبعدين مشيت و متأخرتش زى
العادة .. و ،

اخدت صفيه الوصفة بتاعت مرزوق الدجال
وخبتها في مكان محدش يعرفه.

و استنت عبدالله لما يجي عندها الليلة .
رجع عبدالله من الارض بعد العصر .

اتغدي تحت معانا كالعادة وبعد الغدا.
طلب مني انا اعمل شاي

عبدالله: ناهد ياريت كباية شاي تقيلة (
انا : حاضر من عنيا .

صفية : لا خليكي انتي يا ناهد ،
انا هعملها ليه. انتي تعبتي في الغدا و …

بص عبدالله. وحمايا و حماتي ليها بتعجب
، معقولة اول مرة يحصل منها كدة .

دخلت صفية تعمل الشاي . وانا كنت برفع
الاطباق و ادخلها المطبخ،

وبعد ما عملت الشاي قررت تحط السحر.
العبدالله في كبايته

الجزء السابع والاخير

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى