رواية حكاية بسمة الجزء الأول
انا اسمي (بسمه).. ماما مدرسه وبابا موظف وعايشين في حي شعبي حياه عاديه
ماما طول اليوم بره البيت تخلص المدرسه تطلع علي الدروس الخصوصيه وترجع اخر اليوم ومش طايقه حد يكلمها .. وبابا يرجع من شغله العصر يتغدي ويرتاح شويه وينزل يقعد مع صحابه ميرجعش غير علي .. واخويا الصغير طول اليوم في الشارع مفيش رقيب عليه ولا حد يقول له بتعمل ايه ولا رايح فين
كنت انا واختي طول الوقت قاعدين في البيت لوحدنا …
ماما وبابا اتجوزو كبار في السن بابا كان ٤٠وماما ٣٦ وخلفونا ورا ب فرق بين كل واحد والتاني سنتين.. علشان كده ماما كانت مدلعانا علي الاخر مفيش طلب نطلبه الا ويكون موجود عمرها ما رفضت لحد فينا اي طلب .. واسلوبها ده مكانش عاجب بابا وكان سبب مشاكل بينهم
انا مكانش في اغي غير اني اخلص دراستي واشتغل .. عمري ما حبيت حد ولا كلمت حد زي باقي البنات الي في سني رغم ان ظروفي كانت تسمح لي اتعرف كل يوم علي واحد بس انا مش في بالي الموضوع ده
اول صت . اتق لي واحد من منطقتنا انا مكونتش اعرفه لكن هو قال انه متابعني من فتره ولاحظ اني محترمه وموءدبه ومش بروح هنا ولا هنا من البيت للكليه ومن الكليه للبيت
وعجبته اخلاقي وعلشان كده اتق لي
بس انا رفضت مكونتش عايزه ارتبط دلوقتي كنت عايزه اشتغل واطور نفسي
لما رفضته هو مستسلمش فضل كل مخرج الاقيه في وشي ويمشي ورايا ويحاول يكل ويجيب لي هدايا وي لي ناس يكلموني .. عمل المستحيل علشان اوافق اتجوزه.. فضل علي الحال ده سنتين .. بصراحه ش عليكم انا كنت مستمتعه بالحكايه دي.. شايفه واحد بيحبني وهي عليا وبيحاول يعمل اي حاجه علشان بس اوافق عليه
بس فجاه بعد مافات سنتين وبدون اي. مقات اختفي .. مبقيتش اشوفه ولا المحه ولا بقيت اعرف عنه اي حاجه… وقتها حسيت ان قلبي وجعني.. حسيت ان حاجه مهمه ضاعت .. مش عارفه ده حب ولا تعود بس بصراحه حسيت بفراغ كبير .. هو كان بيحاول يرضيني باي شكل رغم اني كنت بهزوءه وعمره ما شاف . معامله حلوه…لما اختفي فجاه حسيت اني نت علي الاوقات الي ضيعتها .. نت علي السنتين الي سبته يجري ورايا فيهم من غير ميشوف اي اهتمام
فضل مختفي تلات شهور وانا كل يوم بستناه ومتوقعه اشوفه لما انزل وبدور عليه في كل مكان كان بيستناني فيه .. وقتها بدات اكتئب وبقيت حزينه حتي الناس الي يعرفوني لاحظو وكانو بيسالوني مالك؟ لكن مكونتش بقول لهم حاجه
جربت اكتر من مره اتصل بالرقم الي كان بيكل منه لقيته مقفول .. حاولت اسال الناس الي كان بيخليهم يكلموني. .. كلهم قالو انه اختفي فجاه ومحدش منهم يعرف عنه حاجه
ماما لاحظت اني متغيره وشكت ان الموضوع فيه حب .. وسالتني وحكيت لها كل حاجه وكانت دي اول مره اتكلم في الموضوع ده مع حد.. ماما قالت لي تي مش هتاخدي غير نصيبك ولو لكي نصيب فيه هيرجع .. متعذبيش نفسك ع الفاضي
بقيت كل يوم ادعي ربنا وانا بصلي انه يرجع والله وقتها ما هضيع لحظه من غير مكون معاه .. انا خلاص اتعلمت
فاتت شهور.. ومفيش جديد .. بدات اتقبل الوضع وقولت لنفسي خلاص هو مش هيرجع وبصراحه عنده حق هو شاف ايه يخليه يرجع؟.. انا الي ضيعته من ايديا
ويقيت عايشه حياتي من غير طعم بروح شغلي وارجع من شغلي ا علشان اصحي تاني يوم اروح الشغل وخلاص
ووفي يوم نزلت علشان اروح شغلي زي كل يوم وفجاه وانا ماشيه لقيته قدامي … ايوه هو (زياد) .. حسيت وقتها ان قلبي هيخرج من مكانه .. وان دقاته مسموعه للناس الي حواليا.. حسيت اني دايخه من الفرحه .. وسالته انت كنت فين وليه اختفيت فجاه؟
بصلي و قال لي
بقيت كل يوم ادعي ربنا وانا بصلي انه يرجع والله وقتها ما هضيع لحظه من غير مكون معاه .. انا خلاص اتعلمت
فاتت شهور.. ومفيش جديد .. بدات اتقبل الوضع وقولت لنفسي خلاص هو مش هيرجع وبصراحه عنده حق هو شاف ايه يخليه يرجع؟.. انا الي ضيعته من ايديا
ويقيت عايشه حياتي من غير طعم بروح شغلي وارجع من شغلي ا علشان اصحي تاني يوم اروح الشغل وخلاص
ووفي يوم نزلت علشان اروح شغلي زي كل يوم وفجاه وانا ماشيه لقيته قدامي … ايوه هو (زياد) .. حسيت وقتها ان قلبي هيخرج من مكانه .. وان دقاته مسموعه للناس الي حواليا.. حسيت اني دايخه من الفرحه .. وسالته انت كنت فين وليه اختفيت فجاه؟
قال لي بابتسامته الحلوه.. علشان اك
بصيت له وانا بقول .. انا مستحيل اضيعك من بين ايديا تاني.. الفتره الي اختفيت فيها دي انا حسيت بقيمتك عندي.. واكتشفت اني مقدرش اعيش من غيرك.. قعد يضحك وقال لي لو اعرف كده كنت اختفيت من زمان.. قال لي انا مستني اللحظه دي من سنين ..
وبعدها باسبوع جاب اهله وجه اتق لي تاني.. بس المره دي الوضع مختلف .. المره دي حبيبي الي اتق لي مش واحد معرفوش..
اهله ناس طيبين جدا ومامته بتحبني ومكانتش زعلانه ولا جابت سيره اني رفضت ابنها قبل كده
اتخطبنا انا وزياد وبعد خمس شهور كتبنا الكتاب.. وبدانا نجهز شقتنا وهو بيقول لي كفايه ضيعتي سنتين من عمرنا ع الفاضي
وفي يوم كل وقال لي انا جبت الصالون مش هتيجي تشوفيه ؟
قولت له انا شوفته في الصور.. قال لا علي الطبيعه يختلف هو انتي خايفه ولا ايه؟ ده انا جوزك.. قولت له لا مش خايفه ولا حاجه طيب خلاص هاجي بعد ص شغلي.. وفعلا خلصت شغل وروحت علي شقتنا ودخلت لقيت الصالون.. كان شكله حلو جدا وانا كنت فرحانه وبفرح كل منجيب حاجه جديده في شقتنا .. وفجاه لقيته بدا يقرب ولما بعدت عنه قال لي في
ايه؟ انا جوزك .. هو كتب الكتاب ده هزار ؟… وفضل يلح عليا لحد مضعفت .. انا كنت ضعيفه قدامه اصلا لاني اول مره احب ..
هو ده حبيب عمري وجوزي.. وفعلا حصل الي حصل … فضلت اعيط ومنهاره وهو يقول لي فيه ايه تي؟ انا جوزك وخلاص كلها كام يوم وهنبقي في بيتنا.. وجاب لي عصير شربته وهديت شويه .. وبعد مهديت قال لي متقوليش لحد الي حصل بينا حتي مامتك واقرب الناس .. انتي مراتي ودي حاجه خاصه بيني وبينك
في اليوم ده رجعت البيت وانا خايفه وحاسه اني عملت حاجه رغم انه جوزي بس كنت حاسه اني ت اهلي
ايوه.. التقاليد بتقول الدخله دي بتكون بعد الفرح .. بس خلاص الي حصل حصل هعمل ايه؟ وبعدين انا متاكده من حبه ليا ده جري ورايا سنتين لحد موافقت عليه… وبعدين خلاص الفرح قرب
وبقي كل يومين يكل اروح له الشقه وطبعا مش برفض .. هرفض ليه؟ اص الي كنت خايفه منه حصل مبقاش في حاجه اخاف عليها
وبعد اسبوعين كنت معاه في شقتنا زي كل مره ولقيته بيقول لي .. بصي يا حبيبتي انا خلاص مبقيتش عايز الجوازه دي.. انا مش عايز اتجوز.. انتي طالق.. قال الكلمه بسرعه ومن غير اي مقات.. انا اتصت وقولت له ايه؟ انت قولت ايه؟ .. طلقتني؟؟؟؟؟
ليه؟ انا عملت لك ايه يازياد؟… ده انا مراتك حبيبتك…
ضحك وقال لي مراتي وحبيبتي؟ دا أنتي ..يتبع