رواية حواء تنتقم الجزء الاخير
-كانت احلي ساعتين في حياتي يا حبيبي …خلينا نعيدها تاني …أنا مستعدة أطلق من جوزي واتطلق أنت من مراتك وخلينا نتجوز …
لا لا ا ايديك متقتلنيش …ا ايديك …لا والله هي اللي اغرتني…ا ايديك لااااااا …
قام انس علي صرخة واحدة وق أنا معاه وقولت : -مالك يا حبيبي اسم الله عليك ايه اللي حصلك؟! فضل ينهت قدامي فابتسمت بخبث متداري …حالته دي كانت مكيفاني اووي …كنت بجد مبسوطة وانا شايفة ر*عبه ده …..
وشه كان شاحب فقولت:
-مالك يا حبيبي بس ايه اللي مضايقك …
بصلي وهو بيبلع ريقه وقال:
-مفيش حاجة …م…مجرد كا …
ابتسمت بحب مزيف وقولت:
-خلاص يا حبيبي ارتاح ده مجرد كا* انت خايف ليه …
وبعدين ادتله ضهري ون وانا مرتاحة …
….
تاني يوم …
قولت العب مع مروة شوية …لازم تاخد حقها من العقاب …أنا ست عادلة جدا ….لها الاسكرينات تاني مع رسالة … ….. في بيت مروة… كان حوالين عينيها سودا بتحاول تتصل بجوزها مبيردش عليها …مقدرتش ت من امبارح …كل ايجي تغفل تحلم أن جوزها بيقتلها فبتصحي مفزوعة وهي بتنهت ….الحلم ده مش مفارقاها …فجأة بر*عب ت التليفون وهي بتلاقي رسالة من الاكونت الفيك …فتحته ولقت الاسكرينات برضه مع رسالة ساخرة بتقول:
-تفتكري جوزك هيكون شعوره ايه وهو بيسافر عشانك وبيشتغل شحطط وانتي هنا بيه…هيكون شعوره ايه وهو بيتعب وبيسافر دايما عشان يشتغل ويرجع عشان يشوفك وفي كل مرة فاكر انه سايب مراته تصون بيته …
حقيقي أنا شفقان عليه وعايز اله الصور دي…
وع مروة بدأت تنزل وبتشهق …مكانتش عارفة تعمل ايه قعدت علي الأرض وفضلت جامد لطم …كانت عايشة في مش مصدقة أن ده بيحصل معاها …مسكت الموبايل وت رسايل كتير …رسايل بتترجاه أنه ميش الاسكرينات لجوزها بس كان بيشوف الرسايل ومبيردش …
…..
كنت قاعدة أنا بشوف كمية الرسايل وانا بضحك بسعادة …ولسه …ده انتوا هتشوفوا الس*واد …
روحت قفلت النت وعملتلي كوباية نسكافيه عشان افوق لأنس شوية …..
….
بعد شوية كان معايا كوباية النسكافيه اله وبلعب في شعري بفكر ازاي اقدر اخد حقي من انس …مسكت موبايلي وله رسالة في الشغل من الايميل الفيك وانا بقوله ازاي ي الفلوس …
وبعدين قفلت النت وانا بشرب النسكافيه
بالليل …
كان انس قدر يجهز الفلوس وراح فيها للمكان اللي قولت عليه وطبعا كنت قبلها قولتله اني رايحة لماما وده ريحه اكتر … أنا محبتش اديله رقم حساب عشان ميقدرش يوصلي ..طلبت منه ان يروح للحديقة العامة بالليل واللي كانت فاضية في الوقت ده يسيب الفلوس هناك وبعدين يمشي …وهو عشان خايف عمل اللي قولت عليه بالضبط واول ما حط المبلغ مشي بعربيته فورا …بعدها بدقايق أنا روحت واخدت الفلوس وروحت لبيت اهلي عشان انفذ خطتي الأخيرة …الخطة اللي هد*مرهم …
كنت في اوضتي بالليل وفتحت الاكونت الفيك و الاسكرينات لجوز مروة وللاكونت بتاعي وبعدين قفلت الايميل نهائيا وقولت:
-بووووم
-كانت احلي ساعتين في حياتي يا حبيبي …خلينا نعيدها تاني …أنا مستعدة أطلق من جوزي واتطلق أنت من مراتك وخلينا نتجوز …
في بيت مروة ….
كان وشها مليان كد* .. صحيت الصبح لقيت جوزها قدامها وقبل تكلم اشتغل فيها ضرب لحد ما طفحها الدم حرفيا …عرفت أن الاسكرينات وصلتله …مسكت رجله وقالت وهي بتنزل دم من مناخيرها وقالت:
-خلاص …سامحني ا ايديك …سامحني واستر عليا …
مس*كها هو من شعرها وقال:
-عارف أنا نفسي في ايه دلوقتي …نفسي اقتلك واخلص منك انتي والحيوان التاني …بس لا أنا مش هوسخ أيدي بدمكم ….أنا هطلقك…حالا هتتخلي عن كل حقوقك غوري من وشي مشي والا اقسم بالله افضحك فضيحة ملهاش اول من اخر !! -حاضر …حاضر … قالتها مروة وهي ب … زقها جوزها وقال:
-هجهز الورق …انتي ملكيش اي حاجة هتتي عن القايمة والمؤخر وكله وحتي تسيبي الدهب …مش هتاخدي معاكي الا الهدوم اللي عليكي وانتي بقا اتصرفي مع أهلك …واياكي تعملي مشاكل عشان المؤخر أو القايمة والا وديني بالاسكرينات اللي معايا البسك قضية وافضحك انتي واهلك …الحمدلله مفيش بينا اطفال ….الحمدلله اني فتش من واحدة رخيصة زيك …والبيه التاني أنا هقول لمراته عشان متفضلش ة كده دايما …..
وبعدين مشي من قدامها وهي انه*ارت من
راح جوز مروة لبيتنا ولكن للاسف ملقاش انس ولا لقاني …اصل بعد ما الاسكرينات لجوز مروة من ايميلي الفيك وبلغت انس أني قولت لجوز مروة ومراته عشان كده هو ه*رب .. وبعدين قفلت الاكونت نهائيا بحيث ميقدرش يوصلي وبالتالي كل رسايلي اتمسحت …
…..
مر شهر …حصلت فيه كتير مروة اتت عن كل حقوقها وجوزها طلقها ورماها برة البيت من غير ما يديها حتي فلوس المواصلات ..انس ات من جوز مروة وساب البيت وراح لمكان تاني وانا رفضت ارجعله طبعا بعد ما واجهته بالاسكرينات اللي جاتلي وطلبت منه يديني كل حقوقي والا هرفع عليه قضية…حاولوا كتير يدخلوا يصلحوا ما بيننا بس انا رفضت …أنا كنت جدعة معاه ومرضتش اقول لأهله ايه هو سبب الطلاق …مرضتش أوري حد الاسكرينات لأن شوفت ان كفاية كده انا اخدت حقي منه …بس هو كان عارف أنه لو ماطل معايا هقول كل حاجة وعليا وعلي اعدائي…ولأن أنس جبان وافق يطلقني بعد ما يديني كل حقوقي كاملة ….
كنت فستان ابيض وفاردة شعري وانا علي بوقي ابت واسعة والمأذون جمبي …كنت مبتسمة وبوريه أن هو ملهوش أي أهمية حاليا عندي ….
بدأ الشيخ إجراءات الطلاق وسط حزن انس …وانا كمان كنت حزينة من جوايا …بس كنت عارفة اني هقدر اتخلص من مشاعر الحزن دي …كنت عارفة اني هقدر ابدا من جديد ما دام عيلتي بتدع…بس عمري ما هدي لأنس ثقتي تاني لانه زنا وخا*نني وانا مستحيل اسامحه ….
تم الطلاق اخيرا …واول ما رمي عليا يمين الطلاق والشيخ مشي …زغرطت قدامه وانا ببينله أن في قمة سعادتي …قربت منه وسط اهلي وقولت:
-متعرفش انك خدمتني قد ايه لما حررتني منك …شكرا يا أنس…ده اكبر تعويض ادتهولي عن خيانتك …ومن دلوقتي مش عاوز اشوف وشك تاني …كفاية اللي خسرته … كنت شمتانة وانا بشوف قلة حيلته وهو خسر كل حاجة …فلوسه وانا ….وانا اكيد خ*سارة كبيرة ليه …
بعد شهور بدأت مشروعي الخاص بالفلوس اللي أنا اخدتها …بدأت من البداية خالص …حياة جديدة …حياة سعيدة تماما
…كنت بشرب كوباية النسكافيه في اوضتي لما بابا دخل عليا وقال :
– فيه خبر معرفش هيكون حلو ليكي ولا و*حش يا ليل ..
-ايه هو الخبر؟!..
-متقلك عريس…
ابتسمت وانا بشرب النسكافيه وقولت:
-وده ممكن يخو*نني يا بابا ؟!مش مهم لو هي هيتنفخ زي اللي قبله♥️