close
Uncategorized

رواية سا.. نتقم ولكن الصبر

ماماا اناا فرحانه اووي اناا جبت مجموع 99% كده هدخل كلية الطب وهحقق حلمي
الام بكره…لااا مافيش كده انتي ازااي عايزه تدخلي الطب واختك لااء المفروض تزعلي اناا هدخل نور كليه خاصه بالطب وانتي هتدخلي تجاره او معهد غير كده لاء
شذي بصدمه..ايه الي بتقوليه ده انااا ازاااي ماماا ده حلمي واكملت بحزن… اناا عارفه انك بتحبي نور عني بس ده حلم حياتي مينفعش
الام بحقد… خلاص شوفي مين هيصرف عليكي

الام لنور…متخافيش ياحبيبتي اناا هدخلك احسن كليه كمان ولو لزم الامر اسفرك بره
وحضنتها
بصتلي نور بكره وغيظ وابتسامة شر

نور….شفتي يااحراام حلم حياتك بيضيع قدامك تعرفي اناا عملت كده قصداا عشان مخلكيش تدخلي كليتك او تنفذي الي بتحلمي بيه لانو بستمتع لماا اشوفك ببتع.ذبي ..حتي امناا بتحبني اناااا اكتر منك بمراحل
اوعدك..انو هسرق منك اي حاجه تحبيها

صرخت فيهاا بانهيار…انا عملتلك اييه عشان تكرهي.ني بالشكل ده المفروض انو اناا أختك انااا عملتلكم ايه عشان يحصل فياااا كده
وطلعت من الشقه واناا دموعي نازله مش قادره اتحكم فيهاا بس مستحيل اخسر حلمي
رميت حجارتين علي شباك بيت قريب من بيتي

استنيت لثواني ولقيته نزل
احمد…بهدوء… مالك اوعي تقوليلي امك واختك
شذي..بدموع…تخيل يااااحمد ماما عايزه تدم.رلي حياتي عشان خاطر نور..وياريتها جت علي كده هدخلها كليه طب خاصه معاا انو مجموعها مجبش واناا تعبت وجبت مجموع كويس مش عاوزه تخليني ادخل وقالتلي هدخلك معهد
اناا استحملت كتييير ومسكت ايديه…احمد انت لازم تيجي تتقدملي بص انتي تيجي النهارده انت ومامتك وتطلبني هيااا اكيد هتوافق
احمد…تمامم ماشي

الام…اومال فين عريس الغفله هوو طفش ولا ايه
نور بحب…مبرووك ياشذي…اناا فرحنالك اووي
شذي باستغراب….نعمم
الام…بصدمه…نورر بسم الله من امتي
نور بحب…دي اختي برده
ايه ده الباب بيخبط اناا هفتح ادخلي جوه يلاا

*هياا دي اختي بجد امكن مبسوطه عشان انااا همشي من البيت او عشان هتجوز جوازه علي القد

-**-
الام بملل…..شرفتوناا والله
ام احمد… احنا مش هنلاقي احسن من بنتك ومن عيلتك نسابهم
بس هيا فين العروسه
كنت لسه هطلع من اوضتي
بس لقيت نور.. ماسكه صنيه الشاي وبتقدمها واحمد بصلها بابتسامه… اناا جي اطلب ايد الانسه نور
شذي………….

طلعت من اوضتي بعد ماا احمد وأهله مشو..وانااا دموعي علي خدي بصتلي نور بانتصار هيي وماامااا لاااا اكيد دي مش امي
بصيت لنور
…..وانا بحاول اكون هاديه…ليييه
بصتلي نور بنظره انااا مفهمتهاش وقالت….ليييه ايه
ده كله وبتساليني ليييه..شكلك مش فاكره
انااا هفكرك…باباااا طول عمره بيحبك انتي من واحنا صغيرين مش عارفه مكنش بيطيقني معااا اني كنت بعمل حاجات غلط او صح عشان الفت انتباهه كنت دايماا بحس بالك.ره نحيتك قررت ادوقك شويه..كر.ه وعذ.اب

بس حالياا عرفت ليه هو مكنش بيعاملني حلو زيك
لانو مش ابوياااا…وانااا مش اختك..امك..ما.تت من زمان ….وابوكي…اتجوز.امي الي هياا مرات ابوكي……عرفتي لييه لانو اناا كنت يت.يمه
محستش بحنيه الاب عليااا وانتي عشتي طول حياتك معااا ابوكي وانااا لاء
وكمان عشان الشخص ال وحيد الي حبيته حبك انتي وكان بيتعرف عليااا عشان يقربلك..فانتق.مت منك واخدت منك حبيبك
هو اصلااا محبكيش…انتي كنتي مجرد لعبه هو انتي مفكره احمد هيحبك لا يامامااا

بصيت بصدمه….ايه كل الحق.د ده طب اناا ذنبي ايييه وبصيت…لمرات ابوياا بفرحه…يعني انتي مش امي…انااا…انااا فرحااانه..لانو انتي مش امي لاني طول عمري بقول مافيش ام تعمل في بنتها كده او اختهااا
انااا فرحانه اوووي لانو اكيييد ماما كانت طيبه صح واكملت بدموع…بس ليه بابااا مقليش حرم ماما من انو ادعيلها واترحم عليهااا…وووو احمد لييييه

فجاءه…لقت الي بيحدف في وشها الهدوم وفتح باب الشقه
نور…بشر وفرحه….يلااا اتفضلي فقره الحزن انتهت
شذي….انتي بتقولي ايه ده بيت بابااا
نور….هو انااا مقلتلكيش انو من اسباب انو خليت احمد يلعب بيكي انووو.يمضيكي علي ورق تنازل نصيبك من البيت
… يلااا اتفضلي بره بيتي
شذي ببكاء… طب انااا اروح فين طب همشي الصبح احنااا بقينا نص الليل
نور…. تمامم ماشي

*ايه ده بالسهوله دي وافقت انااا حاسه انها ناويه علي حاجه اناا خايفه اووي بس مقداميش حل تاني
انااا تعبت اووي…واتصدمت كتييير لازم افكر هتصرف ازاااي

صحيت الصبح بصدمه لقيت شاب نا.يم جمبي
اتصدمت..لقيت الباب اتفتح
نور… بخبث…تعالو شوفو ياناس شذي هاانم جايبه رجاله في البيت
لقيت الكل بيبص عليااا وبيشتمو في عر.ضي وش.رفي ووووووو

طلعت من البيت والناس كلها بتبصلي بصات وحشه ازااي قدروا يصدقو انو ممكن اعمل كده اناا كنت بقف معاهم وبساعدهم
كنت دايما بسمع عن الناس الي تبقي بتحبك وقت حاجتها وتقف ضدك اول ما يلاقو كلام عليك وحصلتلك مص.يبه اول ما يبعدو عنك
بس اخدت وعد انو هنتقم من كل واحد آذان.ي.
شذي القديمه خلاص راحت

وقفت عند مكتبه كتب كبيره لقيتها منزله اعلان انو هما محتاجين عماله
دخلت
شذي…لو سمحت ياعمو…انتو لسه عايزين عمال
عم حسن بصلها بطيبه…ايوه يا بنتي
شذي.. طب اناا عاوزه اشتغل
عم حسن بص لشنطه الي في ايديها…. ماشي يابنتي وفيه اوضه فوق لو عايزه تقعدي فيها

شذي بامتنان وفرحه لانها كانت تحمل هم معيشتها…شكرااا اووي..بس اناا هبدا من الساعه 12لانو هيكون عندي محاضرات
عم حسن…طبعاا يابنتي..من 12لي8 انتي بس هتساعديني اصل الواحد زهق من الوحده
شذي…وهيااا تمسك ببعض الكتب وتضعها في مكانها المناسب
ليه هوو انت عايش لوحدك
عم حسن…ايوه ابني مسافر بره وقريب هيرجع وبنتي اتبرت مني ومبتكلمنيش يعتبر ماليش غير ابني الكبير واكمل بحزن…نفسي اشوفها اووي سافرت من 5سنين نفسي اشوف
حفيدتي

شذي بحزن…متخافش اكييد عندهاا ظروف
حسن ..ظروف ايه الي تخلي بنتي متسالش عني
———-
نور بصدمه…ايه ده يااحمد
هيرو..ين…هيرو.ين.. يااحمد
احمد بغضب…انتي لقتيهم فين…. ايه بتبصيلي كده ليه….عامله فيها الخضره الشريفه..شكلك نسيتي انتي عملتي ايه في اختك ولبستيها قضي.ه شر.ف

اناا وانتي زي بعض معاا اختلاف الم.هن
نور بصت بصدمه…مش متخيله انو ده احمد الي حبيته
فجاءه سمعت خبط علي الباب
فتحت لقت مامتها…..
نور… بضيق…فيه حاجه ياماما..
الام… وحشتيني قلت اجي اقعد معاكي يومين
نور بضيق…تشرفي
———-
الساعه 7بليل

شذي كانت واقفه معاا واحد
شذي…بصدمه…انت متاكد
……ايوه ياانسه…
خدها قدامي
شذي… طب بص انت هتعمل………..
….. حاضر ياانسه
—**شذي رجعت المكتبه وهياا مبسوطه انها بدات اول خطوه من انتقامها

لقت حد بيفتح المكتبه وبيحاول يدخل
شذي بصت بصدمه وخوف… وقالت بصوت عالي….حراااااامي
حط ايده علي بقها بقوه
.. .لقت عصايه..مسكتها..وضر.بتها…علي راسه
بقوه….مسك دماغه بتعب…اااااه واغمي عليها
شذي لقت الد.م نازل منه
شذي برعب…. انااا…قت.لته…اناا..ق.تلته
فجاءه لقت ضوء موجه ناحية عينيهاا….
ووووووو

شذي..بصدمه…انااا..قتل.ته ..اناا قت.لته
فجاءه نور كشاف جه علي عينيها بصت بصدمه وخوف وجسمها كله بيرتعش
عم حسن…انتي كويسه يابنتي…
شذي…مستحملتش المنظر واغمي عليها


شذي فتحت عيونها بس غمضتها بسرعه

سلام..بضيق ووجع..وعم حسن بيربطله راسه بالشاش
بقي اناا يتعمل فيااا كده دي كانت هتق.تلني
وتقولي متعرفش انو انا ابنك
داناا كنت هزعل علي الحرامي لو كان انض.رب كده
عاااه براااحه شويه
عم حسن…معلش يابني..استحمل…هي بس فكرتك حرااامي ومن صدمتها اغمي عليهاا
كتر خيرها..انها مسلياني وكانت خايفه علي المكتبه وانت عارف المكتبه غاليه عندي قد ايه
سلام بحزن…اناا اسف يابابا…اناا خلاص هستقر هنااا
ومش هسيبك لوحدك
واكمل بضيق وسخريه وانتي يلي عامله نفسك نايمه اصحي ياختي

شذي قامت بسرعه…انت عرفت ازاااي
سلام بصلها بغيره وحقد…هو فيه واحد برده مغمي عليهاا بتضحك..كنتي بتحلمي بملاك ولا ايه
شذي ضحكت بكسوف
انااا اسفه مكنتش اعرف انك مش حرامي مهو انت برده كان لازم تخبط
سلام…لاا والله هو الواحد لما يدخل بيته لازم يخبط
شذي بصت بحرج…
عم حسن يلاا عشان تاكلوا


في الصباح
سلام باستغراب…اومال فين شذي يابابا
عم حسن… راحت الجامعة
سلام…جامعه…ليه هياا في جامعه.ايه
عم حسن…الطب
سلام..امممم
طب اناا خارج شويه


خبط علي الباب بقوه
نور فتحت الباب لقت البوليس
…..احمد حامد…موجود
نور بخوف….ااه في ايه
هناا جه احمد
…انت متهم بالتجارة..في الهرو.ين
وكمان متعاطي خدوه
أحمد بصدمه…انااا معملتش حاجه…بلغتي عني ياا.نو.ر الكل ب والله لاوريكي….اناا مظلوم


سلام كان ماشي بالقرب من المكتبه رح لقي نور واقفه معاا شاب

شذي…يعني.. احمد اتقبض عليه
….ايوه يا انسه..اتقبض عليه..وشوفته بنفسي في الكلبوش
شذي…بانتصار وهياا حاسه انها اخدت جزء من حقها…شكرااا اوووي
جه صوت سلام من وراها بغضب…. شذي
شذي باستغراب…سلام..ايه جابك هنااا
وايه الي موقفك معاه
شذي.. باستغراب….ايه في ايه عادي يعني
سلام..مسك ايديها بغضب…لاا مش عادي
شذي…كنت باخد حقي
سلام باستغراب….اييه

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
شذي قصت ماحدث لهااا
سلام… بتأثر….اناا اسف…. واكمل بغموض.. شذي..هو انتي مش فاكراني
شذي………..
سلام…مالك مستغربه كده ليه…انا الي كبيتي عليه المياه وغرقتيه……يوميها اتقابلنا صدفه ورحت اناا وبابا نطلب ايديك بس بابا ميعرفش شكلك
بس وقتها.. مرات ابوكي…قالت انك رافضه وانك بتحبي واحد تاني
وعرضت علياا اتجوز اختك وانا موافقتش
لغيط ماشوفتك معاا احمد وانتي بتقوليله انك بتحبيه…وده من اسباب سفري بره ولما شفتك اتصدمت وكنت بحاول امثل اني مضايق بس اناا كنت مبسوط
شذي بصت بصدمه…….


بعد مرور عشر سنوات
اناا دلوقتي واقفه باخد شهادة ووسام اكبر دكتوره جراحه في مصر
دلوقتي حاسه اني بقيت انسانه بجد ابتسامه فخر واعتزاز…وانا بقول لكل الي اتريقو من حلمي ووقفو ضدي اقدر اقلكم دلوقتي انو انااا وصلت ونجحت
صحيح مقلتلكوش انو احمد خرج من الس.جن بس اتقبض عليه تاني..بته.مه ق تل نورر
صحيح زعلت عليها لأنها في يوم كانت اختي
ومرات ابوياا جت اعتذرت مني وحاولت تخليني اسامحها…بعد ماااصيبت بمرض الق..لب
وملقتش حد يعالجها غيري

بس وافقت اسامحها مقابل انهاا تظهر براتي قدام اهل شارعي
وفعلا عملت كده وصحابي الي صدقو عليااا الكلام..حاولو يتعزرولي بس اناا رفضت امكن لو حصلتلي مشكله اكبر في يوم من الايام. هلقيهم وقفو ضدي
وفيه خبر اكييد هيفرحكم….اناا وسلام اتجوزنا وخلفنا ياراا وياسين
وبنت عمي حسن رجعت من السفر وقعدت معاناا

وصحيح اناا موصلتش للي اناا فيه دلوقتي الا بفضل ربنا وسلام وعم حسن كانو اهم دعم ليااا انو اناا انجح
متيأسيش…متخليش حد يقلل منك مهما حصل 🤍واتاكدي انو علي قد تعبك في الحياه او في الدراسه ربناا هيديكي علي قد تعبك واكتر
وحسيت دلوقتي بانتصار وكده اكون انتقمت 💜
تمت.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى