Uncategorized

رواية حواء تنتقم الفصل الاول

كانت احلي ساعتين في حياتي يا حبيبي …خلينا نعيدها تاني …أنا مستعدة أطلق من جوزي واتطلق أنت من مراتك وخلينا نتجوز …­

الرسايل دي كانت علي تليفون انس جوزي من مروة جارتنا المتجوزة !! …كنت ة وانا بقراها مش مصدقة ايه اللي بيحصل …فتشت في الماسنجر واتفاجئت برسايل اقل حاجة توصفها أنها …رسايل وصور مقرفة خلتني ر التليفون من أيدي وروحت وبدأت ارجع جامد …خلصت وطلعت من وانا ماسكة بطني مش قادرة اصدق اللي شوفته …مسكت الموبايل ودخلت اوضة ولقيت انس في سابع نومة …كان نفسي اخبط.التليفون في وشه وه واخلص بس هديت نفسي وطلعت وكملت تقليب في الماسنجر ..وعرفت كو*ارث …عرفت أن احيانا كان بيجيبها البيت لما بروح عند ماما …وطبعا هي عشان جوزها بيسافر دايما الموضوع سهل …

اي واحدة مكاني كانت هتنهار طلب الطلاق …وانا فعلا مستحيل ابقي علي ذمة واحد زاني وخاين زي ده …بس برضه لازم اربيه علي اللي عمله وعلي قلبي دي …ده احنا بقالنا ست شهور بس متجوزين وعن حب كمان ..ده اهلي كانوا ساعدوه كتير عشان نتجوز …لا عمرهم طلبوا حاجة ولا انا وعشان بحبه وعشان كان داخل مشروع كبير واللي نجح ودلوقتي لما اتيسرت معاه بقا يخونني …أنا مستحيل اسامحه…مستحيل !!!

مسكت الموبايل واخدت سكرينات من عليه و الاسكرينات لتليفوني ….وبعدين مسحت الاسكرينات اللي اخدتها من تليفونه وحطيت التليفون مكانه ….روحت ن جمبه وانا بفكر في الخطة المناسبة ….

تاني يوم …

كان يوم إجازة انس واليوم اللي بروح لماما فيه …
صحيت الصبح وابتسمت ليه وقولت:
-صباح الخير يا حبيبي ..
-صباح النور يا حبيبتي ..ايه مش رايحة لماما النهاردة …
ابتسمت بخب*ث وقولت :
-لا مش رايحة …قررت اقضي اليوم كله معاك يا روحي.
حسيت وشه بهت فابتسمت ليه وقولت :
-مالك يا حبيبي ليه زعلان …
بلع ريقه وهز رأسه وقال:

-مش زعلان يا حبيبتي ولا حاجة بالعكس أنا فرحان اووي …

قربت منه وقولت وانا بلعب في ه :

-ايه رايك نسمع فيلم …فيلم لطيف …

ابتسم ليا وقال:

-ماشي …

بعد شوية كان قاعد قدام التليفزيون وبصلي وقال:

-ايه الفيلم اللي انتي جايباه ده يا ليل؟!

ابتسمت ليه وقولت :

-ده فيلم gone girl يا بيبي عن واحدة نفخت جوزها لما اكتشفت خي*انته …اهي البطلة دي قدي في الحياة …

بصلي وهو بيبلع ريقه فضحكت بخبث وقولت:

-متخافش يا روحي مش ب ده عليك لو خونتني. …انا هعمل الأسوأ …بس انت اكيد مش هتخونني صح ؟!

هز رأسه بسرعة فابتسمت وانا بكمل الفيلم …

خلص الفيلم واخدت موبايلي ودخلت …فتحت الايميل الفيك اللي عملته امبارح و الاسكرينات لأنس جوزي وقولت:
-انا قدرت اهكر حسابك واخدت الاسكرينات اللطيفة دي من عليه …ايه رايك اهم لمراتك ة وجوز الست اللي بتخون مراتك معاها !!!
وصلت الرسالة لانس …فتح انس الماسنجر وعيونه اتوسعت بصة وقال:
-يا دي الك*ارثة !!

-كانت احلي ساعتين في حياتي يا حبيبي …خلينا نعيدها تاني …أنا مستعدة أطلق من جوزي واتطلق أنت من مراتك وخلينا نتجوز …

يادي المصيبة يادي المصيبة
كان بيقولها انس وهو بيلف حوالين نفسه …حاسس برج من اغه هيطير وهو ب علي الاسكرينات…حقيقي لو الاسكرينات دي وقعت في ايد مراته او جوز الست ممكن يتقتل…جوز مروة لو عرف ممكن يقتله …قعد علي الانترية وجسمه كان كله عرقان من الخوف والرعب …قلبه كان بينبض بسرعة والافكار البش*عة بتدور في راسه …مش عارف يعمل ايه ولا يسوي ايه …فتح الاكونت اللي له

وحاول يعرف هو مين …بس الاكونت كان فيك ومقدرش يوصل لأي حاجة خالص …وده جننه اكتر …حس انه محاصر …حس ان الدنيا بتضيق بيه….فجأة جاتله رسالة تاني فيها : -لو حابب اني متكلمش يبقي تدفع 100 ألف جنية والا والله كل قذارتك هتروح لمراتك وجوز عشيقتك!!! حط ايده علي قلبه وحس ان هيجيله سكتة قلبية …قفل الموبايل لما حس الباب بيتفتح …طلعت أنا من وانا مبتسمة بصيت علي انس لقيت وشه مليان عرق وباين انه مرعوب …فرحت من جوايا وقولت بص :
-ولسه يا انس ده أنا هوريك النجوم في عز الضهر…
بعدين قربت منه وانا عاملة نفسي مخضوضة عليه وقولت:
-مالك يا حبيبي …قولي فيه ايه وشك باهت وعرقان كده ليه حصلك حاجة …قولي …
بصلي وقال بإرتباك:
-لا لا يا حبيبتي مفيش حاجة انا بس حران..
رفعت حاجبي وقولت:
-بس احنا في الشتا يا حبيبي ..قولي انت تعبان اوديك الدكتور ..
زقني بعصبية وقال: -يوووه يا ليل متبطلي رغي وقرف بقا …
وبعدين راح علي اوضته …

ابتسمت بخبث وقولت:
-ولسه يا انس أنا هخليك تكلم نفسك اصبر عليا بس …
….
جرس الباب رن فروحت افتح لقيت مروة قدامي …رجعت لورا أول ما شافتني ووشها بهت وقالت من غير وعي:
-انتي هنا؟!
ابتسمت ليها وقولت:
-انتي كنتي متوقعة حد تاني ولا ايه…

لحقت نفسها وقالت:
-لا …أنا …أنا باين عليا اتلغبطت في ال …كنت رايحة للست نجلاء …اعذريني يا ليل اغي مش فيا …
ضحكت وغمزتلها وقولت
-وانا عارفة ايه اللي شاغل !
وشها بهت اوووي وقالت:
-ق…قصدك ايه ..
ضحكت وقولت:

-قصدي جوزك اللي مسافر يا حبيبتي انتي فهمتي ايه …
-ايوة صح …
قالتها وهي بتتنهد براحة وبعدين مشيت بسرعة من قدامي …شكلي هستمتع معاهم ….
……
مرت الساعات وانس قاعد سرحان وهيم* من الرعب …كنت براقبه وعلي وشي ابت كبيرة اووي …حاسة بالرضا منظره الخايف ده داوي شوية من الجرح اللي عمله خيانته …دخلت تاني وانا ماسكة تليفوني وفتحت ايميلي الفيك وله تاني رسالة …

اتفزع انس لما رسالة تانية جاتله فتحها بسرعة ولقي رسالة من اللي بيهدده بيقول:
-ها فكرت هتديني الفلوس ولا ا الاسكرينات لمراتك وجوز عشيقتك … بلع انس ريقه وله: -هديك الفلوس بس قولي اديهالك ازاي !! سبت التليفون من ايدي وانا مبسوطة اوووي …خطتي نجحت وهاخد فلوسي من انس..فلوس شبكتي اللي باعها في الصباحية والفلوس اللي استلفها من اهلي ومرجعهاش لحد دلوقتي !! -ولسه يا انس أنا هشربك المر …اصبر بس ..

-كانت احلي ساعتين في حياتي يا حبيبي …خلينا نعيدها تاني …أنا مستعدة أطلق من جوزي واتطلق أنت من مراتك وخلينا نتجوز …

-طيب الك الفلوس ازاي؟!.
الرسالة جاتلي علي التليفون …ابتسمت وقولت:
-هلك رسالة كمان شوية واقولك هتهم ازاي…
وبعدين قفلت معاه…قعدت في شوية وانا برتب افكاري كويس كنت عايزة اضرب ضربة قوية تخليهم ينوا علي اللي عملوه …كنت عايزة انتقم لقلبي اللي اتكسر ….كرامتي اللي انس جه عليها …أنا مستحيل اسامحه علي اللي عمله حتي لو جالي راكع ..مستحيل أنا هنتقم منه واتحرر منه واشوف حياتي …يمكن ع وجود اطفال بيننا كان أفضل عشان متربطنيش حاجة بيه …عشان لما ابعد ابعد لوحدي مظلمش ابني مع اب زي كده ….اتنهدت وانا باخد القرار المناسب …وبعدين طلعت من الن م لقيت انس مش علي به …حاله ده فرحني اووي …حسيت انه شفي غ*ليلي قولت بص ناعم وانا عاملة نفسي قلقانة:
-حبيبي مالك النهاردة شكلك بجد تعبان ومرهق ر …فيه حاجة أنا معرفهاش …

-ما كفاية بقا يا ليل…
زعق فيا فجأة وكمل :
-شغالة زن زن زن ..سيبيني شوية في حالي …لو سمحتي يعني !!
رجعت لورا وانا عاملة نفسي زعلانة وقولت:
-اسفة يا حبيبي بس أنا قلقانة عليك !
نفخ وبعدين طلع برا البيت …
ابتسمت بخبث وقعدت علي الانترية براحة وانا حاسة بسعادة كبيرة …انس بينهار ..ولسه التانية دي كمان عايزة تربية …مسكت موبايلي وانا بنفذ خطتي التانية….

كانت مروة قاعدة وهي متضايقة انها مقدرتش تبقي انس بسبب مراته الة…حطت ايديها علي قلبها وابتسمت وهي بتفكر ان انس ادالها كل المشاعر اللي كانت مفتقداها. ..هي بتحبه اوووي ونفسها يطلق مراته ويتجوزها هي …حقيقي مش حابة علاقتهم بالشكل ده وبتحس بالذنب عشان كده قررت انها تزن عليها …بس هو رافض يطلق ليل لان اهلها كاتبين مؤخر كبير …اتنهدت بسعادة وهي بتفكر انها قررت تبيع دهبها عشان يدي المؤخر لمراته ويبقوا مع ب للأبد …. فجأة انتبهت لما جاتلها رسالة ان حد عايز يتواصل معاها علي الماسنجر … فتحت الرسالة وبعدين لطمت وهي بتشوف سكريناتها وكلامها القذر مع انس…
ورسالة من اكونت مجهول مكتوب فيها :
-اوبس أنا قصدي اها لجوزك ايه جابها هنا ؟!
وقع التليفون من ايديها وفضلت تترعش بكي لطم .
-يالهوي يالهوي يالهوي ….

فضلت مروة لطم وهي حاسة ان الدنيا بتلف بيها جامد …كانت مرعوبة وقلبها بيدق جامد بعدين نزلت علي الأرض ومسكت الفون بتاعها لقيت رسالة تاني بتقول:
-عموما أنا رايح اها لجوزك …هينبسط اووي بكلام مراته الجميل لعشقيقها… كتبت وهي بتترعش: -استني بس ا ايديك استني …لو سمحت …أنا هديك اللي انت عايزه ا ايديك متش الرسايل لجوزي … بس كان بيشوف الرسايل ومبيردش …وده رعبها اكتر …
….
علي الناحية التانية ابتسامتي كانت واصلة من الودن للودن وانا شايفاها بتلي رسايل وباين ها …قفلت النت وقعدت بشرب كوباية الشاي بتاعتي وانا حاطة رجل علي رجل وبخطط هعمل ايه كمان ..

تكملة الجزء الاخير من هنا

او اضغط هنا

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى